مقالات بایگانی اسناد

تاریخچه کتابخانه

تاریخچه کتابخانه

تاریخچه کتابخانه

 

تاریخچه کتابخانه

هنگامی که خط اختراع شد و توانست دانش و اسطوره های مذهبی خود را ثبت کند، لازم بود که آن ها را به دو دلیل ذخیره کنند تا زمان و امکان بازیابی دوباره آن ها حفظ شود و این آغاز تاریخ ساختمان کتابخانه بود. با تغییرات اجتماعی و فرهنگی و پیشرفت تکنولوژی، به ویژه اختراع صنعت چاپ، و تبدیل منابع کتابخانه (از گلیین به پاپیروس، پریسمن و کاغذ، و در زمان ما انواع منابع تصویری و صوتی و جمع و جور دیسک ها)، ساختمان کتابخانه ها به طور چشم گیری تغییر کرده است.

درباره عملکرد بایگانی ریلی  بیشتر بدانید.

ممکن است گفته شود که نگهداری مجموعه ای از منابع و فعالیت های بخش های مختلف کتابخانه، از جمله جمع آوری، ارجاع و اطلاعات، و نیز ایجاد کارکنان کتابخانه و تأمین امکانات قابل قبولی برای استفاده از کتابخانه، به ساختمانی بستگی دارد که عمدتا به لحاظ شغلی پاسخگوی نیازهای بازدید کنندگان است. و در مرحله بعد، این نیازهای عملیاتی کتابخانه را برآورده می کند. بنابراین، هر کتابخانه ای باید برای این نوع عملیات، با توجه به نیازهای عمومی و اهداف کتابخانه ساخته شود.

درباره تفاوت کمد بایگانی و کمد بایگانی ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

کتابخانه
اولین ساختمان کتابخانه ها در معابد و کاخ های پادشاهان ساخته شد که منابع مذهبی، اسطوره ها و پرونده های دولتی نگهداری می شد. قدیمی ترین آن ها مجموعه ای از قرص های گلین بود که در قرن بیست و یکم بود و در بابل نگهداری می شد. بر طبق منابع یونانی، کتابخانه های معابد مصری باستانی در تبالمارنا وجود دارد. همچنین، کتابخانه اشوربانيپال مهم ترین کتابخانه در نینوا تا زمان تأسیس کتابخانه اسکندریه بود. معبد اورشلیم نیز یک کتابخانه مذهبی داشت. بایگانی سلطنتی امام ایران از جمله کتابخانه های سلطنتی است.

درباره تفاوت کمد کتابخانه و کمد کتابخانه ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

این کتابخانه ها برای دسترسی غیرمجاز به عموم طراحی شده و فقط توسط کشیش ها و مقامات دولتی مورد استفاده قرار می گیرند. ساختمان کتابخانه های باستانی معمولا چندین اتاق داشت که بر اساس تقاضای آنها کتب در کمد یا روی زمین نگهداری می شدند. همچنین کتابخانه ها در معابد یونانی و رومی بودند که خرابه های آن تا زمان ما باقی مانده بود. از میان آنها، خرابه های اولین ساختمان کتابخانه ای در آتن و کتابخانه آلاسکا در روم باستان به سال 107 برمی گردد. در این ساختمان ها که از کتابخانه های کلاسیک در غرب تا رنسانس بودند.
کتابخانه بخشی از معبد محل کتابخانه با ساختمان بلند بود، و نور در یک طرف در حیاط خلوت بود، و در طرف دیگر نیز در قفسه های کتاب وجود داشت. اتاق هایی برای مطالعه در کنار حیاط وجود دارد، و نور از دروازه کوچک وارد میشد. در داخل هر اتاق تعدادی صندلی و جداول وجود داشت.

درباره کمد کشویی بایگانی  شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

ساختمان کتابخانه
در قرون وسطی، شکل منابع تغییر کرده است. اگر جهان باستان از قرص های گلیون (کتابخانه اشوربانپال) یا پاپیروس (کتابخانه اسکندریه) و پارسمان (کتابخانه پگامس) استفاده کرد، در قرون وسطی چرم و کاغذ برای تولید نسخه های خطی و با اختراع اتصال، فرم تقاضا استفاده شد همچنین تغییر کرد و فرم را گرفت. بنابراین کتابخانه نیز تغییر کرد.
در غرب، کتابخانه ها در کاخ پادشاهان یا صومعه ها و بعدها در کلیساها ساخته شده اند. قطع کتاب ها عالی بود و وزن آنها بالا بود. این کتابخانه از چندین غرفه ساخته شد. هر یک از غرفه ها شامل یک اتاق طولانی با نور در هر دو طرف از دو ردیف پنجره ها در اتاق بود. بین پنجره ها، قفسه ها مرتب شده بودند. در مقابل هر قفسه کتاب، یک جدول برای مطالعه وجود داشت و کتاب ها در قفسه ها به صورت عمودی قرار داده می شد و کتاب را با زنجیر به قفسه متصل می کردند. طول زنجیره ای چنان زیاد بود که بازدید کننده می تواند آن را به میز و آن را مطالعه کند.
در کشورهای اسلامی، کتابخانه ها بسیار بزرگتر و غنی تر از کتابخانه های غربی بودند. از جمله آنها می توان به کتابخانه ریت، شیراز و بیت الخمک بغداد اشاره کرد. گاهی اوقات این کتابخانه بخشی از یک مجموعه بزرگ علمی و تحقیقاتی مانند کتابخانه های نظامی و کتابخانه رابیدی رشیدی در تبریز بود. در این کتابخانه هیچ خبر از زنجیرهای کتاب وجود نداشت و گاهی اوقات کتاب ها را به بازدیدکنندگان قرض می دادند. علاوه بر بعضی از کتابخانه ها، میزبان هایی بودند که محققان می توانستند برای مطالعه و پژوهش استفاده کنند.
ساختمان کتابخانه ها اتاق های متعددی بود و کتاب ها در محوطه های جداگانه و یا جعبه ها بر اساس علوم مختلف قرار می گرفت و فهرست و چک لیست آنها به هر سلول متصل می شد.

طراحان مسلمان نقش مهمی ایفا کردند. عنصر اساسی این نقش ها خطوط هندسی بود و سبک های ایرانی و بیزانس بر مبنای کار آنها بود. این امر معمول بود که پوشش نقاشی و کاشی های رنگی در سراسر جهان اسلام را پوشش دهد. در قرن هفتم، اولین آخوند ایران، یک هنرمند مستقل، یعنی احداث گوشه ها و گنبد ها و استفاده از کاشی های رنگی برای تزئین ساخت و ساز جهان اسلام را ارائه داد. در دوره شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری قمری، معمولا یک کتابخانه جامع در هر مسجد وجود داشت، و فضلا و محققان کتاب های خود را به آن اختصاص دادند.
در اواسط قرن 15 با اختراع صنعت چاپ، انقلابی در تولید کتاب وجود داشت. این کتاب در شمار زیادی از کتاب هایی که تا آن زمان بی سابقه بود، منتشر شد. پس از این انقلاب، سیستم تحقیقاتی و آموزشی پیشرفت کرد و در نتیجه، کتابخانه ها به طور چشمگیری افزایش یافتند، از وضعیت انحصاری ظهور یافتند و به عموم مردم تبدیل شدند.

ساختمان کتابخانه شامل دو بخش بود: یک اتاق خواندن و دیگری انبار کتاب یا به عبارتی بایگانی کتاب ها. فروشگاه کتاب ممکن است در پشت ساختمان یا یک یا چند طبقه واقع در اتاق خواندن زیرزمینی قرار داشته باشد.

همچنین مقاله شناسايي اسناد خطي را مطالعه کنید.

در قرن هفدهم و هجدهم، ساختمان کتابخانه ها به گونه ای طراحی شده بود که نور از طریق پنجره های بالا که به طبقه ادامه می داد، فراهم می شد. در فاصله بین هر جفت پنجره های سست، قفس با ارتفاع چهار متر، از چوب ماهون، آبنوس یا سدر به دیوار تکیه می کنند. ساختمان کتابخانه ها دارای منظره زیبا، پله های گسترده ای، حیاط های شکوهمند، گنبدهای بزرگ، ستون های داخلی و خارجی بزرگ، سالن های مطالعه بزرگ، قفسه های طولانی کتاب، راهروهای بلند، سقف های نورپردازی تزئینی، پنجره های شبکه ای، لوازم جانبی زیبا، کتیبه ها و نقاشی های دیواری، و مجسمه ها و مجسمه ها اساسی بودند. یک نمونه از این ساختمان کتابخانه ملی اتریش در وین است که توسط یوهان فیشفن ارلاک طراحی شده است. این طرح ها شامل سالن باشکوه باروک با ستون های سنگ مرمر در سبک کورنی، با مجسمه های شاه و شاهزادگان در امتداد دیوارها است. نمونه های دیگر این دوره کالج آکسفورد، کمبریج و کلیسای مسیح است.

در قرن نوزدهم با گسترش دانش و دانش، کتابخانه های گوناگون ظهور یافتند و کتابخانه های عمومی از موفقیت های زیادی برخوردار شدند و با ساختمان های نسبتا باشکوه ساخته می شدند. به تدریج، به منظور کمک، کتاب ها با اتاق های خواندن ادغام شدند و سیستم قفسه کتابخانه جایگزین سیستم قفسه های قدیمی شد. این ترتیب، هر چند که کار بازدید کنندگان را تسهیل می کرد، تغییرات قابل توجهی در طراحی ساختمان کتابخانه ایجاد کرد. از اواسط قرن نوزدهم، در ایجاد کتابخانه های دانشگاه از لحاظ ایجاد مخزن بزرگ کتاب ها و سالن های مطالعه تفاوت چشمگیری وجود داشت. طراحی این ساختمان ها بر اساس سبک سنتی معماری گوتیک و یونانی بود، اما توسعه و گسترش ساختمان کتابخانه پیش بینی نشده بود، بنابراین کتابخانه های آن دوره با بسیاری از کتاب های چاپی و فضای کمی برای نگهداری کتاب مواجه بودند. در سال 1854، پانيتسي، آنتونی، طرح و نقشه مطالعه و کتابخانه کتابخانه موزه بریتانیا با استفاده از مواد روز را پیشنهاد کرد. نقشه ساختمان شامل یک سالن مطالعه بزرگ به شکل یک دایره با قطر 40 متر و ارتفاع دیوار بیش از یک متر بود. جداول مطالعه در اطراف محور دایره قرار گرفتند. روشنایی سالن با 20 پنجره و گنبد شیشه ای ارائه شد. این انجمن دارای 450 صندلی مطالعه بود و برای نگهداری 1500،000 کتاب طراحی شده بود.

 

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع:www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *