مقالات نگهداری کالا

مواد قابل اشتعال و انفجار در انبار | اوژن

اشتعال کالا در انبار

اشتعال کالا در انبار

 

مواد قابل اشتعال و انفجاردر انبار

با توجه به ذخیره و دفع مواد قابل اشتعال و مواد منفجره بدون در نظر گرفتن نوع و کاربرد آنها باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
انبار باید به اندازه کافی تهویه و انعطاف پذیر باشد تا رطوبت هوا داخل انبار را در صورت نشت و انتشار مواد قابل اشتعال برای جلوگیری از آتش سوزی و آلودگی، مسمومیت و خنک نگه داشتن پرسنل ذخیره سازی ایجاد کند. برای گرم کردن کارکنان در چنین انبارها، از گرمایش الکتریکی با شعله یا بخار گرم استفاده کنید.
مواد قابل اشتعال باید در فروشگاه هایی که جدا از سایر مواد و مواد هستند، نگهداری شوند و مواد اکسید کننده قوی و مواد منفجره و مواد مورد استفاده در شرایط رطوبت حرارت را تحت درمان قرار دهند و یا با آنها ترکیب شوند. آنها خود را می سوزانند، جدا می کنند.
تخته ها (خطر آتش سوزی) و (سیگار کشیدن ممنوع) باید در مکان های مناسب و قابل توجه نصب شوند. برای روشنایی، سیمهای استاندارد و چراغ ضد شعله استفاده می شود و سوئیچ ها و سوکت ها به عنوان یک ضد یخ انتخاب می شوند.
ساختمان انبار در برابر مصالح ساختمانی مقاوم است و ساختار فلزی انبار به زمین و با توجه به برق استاتیک برق رعد و برق متصل می شود.

نکته: درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

در مورد آتش سوزی و انفجار، تمام مواد قابل اشتعال خطرناک هستند و به علت پراکندگی بخار و یا گرد و غبار قابل اشتعال، انفجار شدید ایجاد می شود.
برای حفظ چنین محصولاتی در ساختمان حفظ حریم خصوصی (50 حیاط) لازم است که دیگر انبارها نصب شوند و برای این منظور باید در فاصله یکصد متر از انبار مواد منفجره هشدار انفجاری نصب شود علامت گذاری و سیگار کشیدن.
برای جلوگیری از انفجار، حداکثر 5 جعبه مواد منفجره باید با هم هماهنگ شوند، در حالی که ارتفاع هر ردیف نباید بیش از 6 فوت باشد و مواد منفجره و مواد منفجره باید در یک مکان ذخیره شوند. همچنین هنگام برداشتن مواد انفجاری، شما باید روی صندلی ها بکشید، صندوق عقب بکشید و بکشید. استفاده از ابزار و تجهیزات فولادی و فولادی در مواد منفجره ممنوع است و برای باز کردن جعبه ها باید از آن استفاده کرد.
برای اینکه از امنیت قفسه های فلزی و انبارها در مقابل آتش آشنایی بیشتری پیدا کنیم. توصیه می کنیم که این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

با مطالعه گزارش های آتش سوزی، متوجه می شویم که وقتی یک منبع خارجی مانند شعله، جرقه یا گرما موجب شعله می شود، آن را یک آتش سوزی کنترل می نامند، و زمانی که هیچ منبع خارجی وجود نداشته باشد، این فرآیند سوزش خودکار (خودکار جرقه) نامیده می شود.
احتراق خود به خودي اغلب به علت گرما (درون) اکسيداسيون مواد آلی است. تعاملات شیمیایی، باکتری ها و برخی از مواد می توانند در این فرآیند دخیل باشند. البته ماده باید به دمای لازم برای سوزاندن خود برسد و اکسیژن کافی داشته باشد. مواد خودسوزی که تاکنون دیده می شود می توانند از خودسوزی درختان در جنگل ها، ذخیره سازی علوفه، ذخیره سازی و مواد منفجره و غیره باشد.

درباره تفاوت قفسه پالت و  قفسه پالت اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید

لیست خود اشتعال ها:

1- تعامل باکتریایی در ذخیره سازی علوفه
2. گرم شدن بیش از حد اجناس سوختنی و رسیدن به نقطه آتش
3. برخورد جرقه به مواد قابل احتراق توسط جوشکاری، برش، انفجار، تماس و …
4. برق، اصطکاک، سطوح داغ
5. ترکیبات شیمیایی که برخی از مواد با یکدیگر، مانند سدیم و پتاسیم، با آب یا فسفر با هوا، دارند
6. حرارت ایجاد شده توسط منابع روشنایی
7. انتقال حرارت از طریق هدایت، جابه جایی یا تابش
8. اتصالات در کابل ها، سیم های برق و تابلو های برق
9. سوزاندن برخی سموم کشاورزی مانند نیتروت روی
10. اعمال خرابکاری در خودسوزی عمل می کند

درباره تفاوت  قفسه بالکن و قفسه ریلی انبار  و  قفسه الکتریکی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

همچنین مقاله نکات ایمنی در انبارها را مطالعه کنید.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *