مقالات نگهداری کالا

سیستم های مرتبط با سیستم مدیریت انبار

سیستم های مرتبط با سیستم مدیریت انبار

سیستم های مرتبط با سیستم مدیریت انبار

 

سیستم های مرتبط با سیستم مدیریت انبار

سیستم WMS معمولا جهت کنترل و بهره برداری بهینه از تجهیزات انبار مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب دربردارنده ی ارتباطات گسترده ای با سایر سیستم های انبار نیز می باشند.

::. همچنین درباره انتخاب قفسه انبار مناسب جهت  قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

 

شرکت های کوچک اغلب تمایلی جهت بهره برداری گسترده از این سیستم احساس نمی کنند ولی در مقابل، شرکت هایی که در سطح گسترده و تعداد کالای زیاد، مشغول به فعالیت هستند، ناگزیر به استفاده از این چنین سیستم هایی خواهند بود.

بسته به نوع فعالیت انبار، سیستم WMS، بین انواع زیرسیستم های، ارتباطی یکپارچه ایجاد کرده و تمامی اجزا و سیستم های انبار را (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری) به یکدیگر مرتبط و مدیریت می کند که در ادامه به مهم ترین موارد اشاره شده است:

 

مهم ترین زیر سیستم های مدیریت انبار

1- سیستم مدیریت کالا

سیستم های مختلفی، در خصوص نگهداری دقیق، ارزش گذاری و چیدمان کالا، برای مدیریت انبار می توانند کاربرد داشته باشند. وظیفه ی اصلی این سیستم ها، نگهداری صحیح موجودی انبار، مدیریت درخواست کالا و فروش است. جهت دستیابی به این مهم، سیستم مذکور اقدام به مدل کردن کالاهای انبار، شمارش موجودی کالا و نهایتا حسابداری نموده که در هر لحظه، امکان ارائه ی گزارشات دقیق مطابق با نظر کاربر را فراهم می سازد.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

2- سیستم مدیریت اطلاعات سیستم

این سیستم معمولا با سیستم MMS ادغام می شود و وظیفه ی اصلی آن، پردازش و ارائه ی مشاوره در زمینه ی اطلاعات است تا اهداف مدیریت انبار تحقق یابد.

 

3- سیستم برنامه ریزی و کنترل تولید

شرکت های صنعتی، از سیستم ها PPC جهت بهره برداری حداکثری از منابع، بر اساس درخواست ها و سفارشات مشتری استفاده می کنند.

 

4- سیستم برنامه ریزی منابع

“برنامه ریزی منابع سازمان، که به اختصار ERP نامیده می شود، طیف وسیعی از فعالیت های متفاوت را دربر می گیرد و هدف آن، گردآوری کلیه داده ها و فرآیندهای یک سازمان، در قالب سیستمی واحد می باشد، که در نهایت، منجر به بهبود عملکرد خواهد شد.”

همچنین در تعریفی دیگر “برنامه منابع سازمان، یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه از فرآیندهای اصلی است که درهم آمیختگی عملیات و اطلاعات را فراهم نموده و در ارتقا کارایی موثر است.”

 

“سیستم ERP یک بسته ی کاربردی درون سازمانی، جامع، سازمان نگر، ماژولار و استاندارد است که شامل مجموعه ای از ماژول یکپارچه، از پیش طراحی شده و از پیش مهندسی شده ولی قابل تنظیم و سفارشی سازی، بر اساس نیازمندی پویای سازمان است.

 

سیستم های مرتبط با سیستم مدیریت انبار

مهم ترین مزایای سیستم ERP عبارتست از:
در رابطه با هزینه های عملیاتی، کاهش هزینه های کنترل موجودی انبار، هزینه ی تولید، هزینه ی عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی و هزینه های بازاریابی و پشتیبانی، از مزایای کوتاه مدت ناشی از پیاده سازی سیستم ERP است.
ایجاد یکچارچگی سازمانی از منظر اطلاعاتی و افزایش سازگاری در اطلاعات موجود در سازمان.
پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان با ایجاد پایه ای قوی از انبار داده ها. این سیستم، دسترسی بهتر و سریع به داده ها را برای مدیریت می تواند به سرعت، اطلاعات مورد نیاز خود را جهت اخذ تصمیم، در اختیار داشته باشد.
بهبود هماهنگی میان واحدهای سازمان، که سبب کاهش وقفه های کاری و افزایش کارایی فرآیندهاست.

درباره تفاوت  قفسه بندی پالت راک و  قفسه بندی پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

5- سیستم کنترل حرکت کالا

در انبار اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک، حرکت کالا در انبار به وسیله ی سیستم MFC مدیریت می شود. در این سیستم، تمام جابجایی ها و حرکت پالت ها، دستگاه ها و حتی موقعیت و زمان آن ها، دقیقا به وسیله MFC کنترل، مدیریت و مانیتور می گردد، تا در نهایت دقت و امنیت، بیشترین بهره برداری و بالاترین سرعت و راندمان سیستم قابل حصول باشد.

 

6- سیستم کنترل انبار

همانند MFC، این سیستم نیز به WCS کاملا شبیه و وابستگی ذاتی دارد. WCS می تواند در مدیریت مکانی و یا بارهای بی حرکت استفاده شود که معمولا عمده دستورات در سیستم WMS، به وسیله ی MMS و یا ERP به اجرا در می آیند. بنابراین WMS یک سیستم یکپارچه است که وظیفه ی مدیریت اطلاعات، کنترل و پردازش دستورات پیرامونی انبار و کلیه ی عملیات فیزیکی انبار مانند جابجایی ها را بر عهده دارد.

 

تصویر بالا، ساختار ارتباطات سیستم WMS را نمایش می دهد. بدیهی است به عنوان مثال، ارتباطات مشتریان با سیستم فروش فقط دسترسی به اطلاعات اجناس و ارائه ی سفارش خرید نیست، بلکه می تواند منجر به تولید یک چرخه ی فروش متناسب با فروش متناسب با فروش معمولی یا فروش ویژه نیز گردد.

سیستم فروش می تواند توسط افرادی تحت عنوان مسئول فروش (کسی که وظیفه ی کنترل مشتریان و پرداختی هایشان را بر عهده دارد) اداره می شود. اطلاعات کاتالوگ و بروشورها می تواند توسط تامین کنندگان در قالب ارسال درخواست تحت سیستم MIS در اختیار مشتریان قرار گیرد، همچنین این سیستم متولی مسائل مربوط به فاکتورها نیز می باشد.

سیستم MIS، مسئول مدیریت سفارشات تکمیل شده، کنترل اقلام خریداری شده (حسابداری موجودی کالا)، درخواست سفارش و مدیریت سفارشات و همچنین نگهداری اجناس داخل انبار، بر اساس تاریخ انقضا، بارکد، بهای کالا و یا کارخانه ی سازنده است.

بسته به وضعیت موجودی کالا در انبار و بر پایه سفارشات دریافتی که به سیستم MIS انتقال داده می شوند، سیستم قادر به مدیریت بهینه بوده و در نهایت، سیستم WMS است که وظیفه اصلی مدیریت تمام فعالیت های اصلی و فرعی و تحویل نهایی سفارشات دریافتی از مشتریان را بر عهده دارد.

همچنین این سیستم، مسئول ردیابی سفارشات مشتری و مدیریت کالاهای برگشتی نیز می باشد. اگر کالاها به صورت مستقیم تحویل مشتری نشوند، به طور اتوماتیک به ایستگاه دیگری انتقال خواهند یافت که به شکل دستی یا مکانیکی، برای مشتریان ارسال می گردند، همچنین تحویل کالا، پس از تایید دریافت کالا توسط مشتری به وقوع می پیوندد، که اطلاعات مربوطه در سیستم WMS درج و تایید نهایی تحویل کالا به مدیریت سیستم ارسال می شود.

درباره تفاوت  قفسه بندی پانل راک و قفسه بندی  پانل راک ریلی  و  قفسه بندی پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

مهم ترین مزایای سیستم مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار، ارائه ی بهترین عملکرد ممکن در انبار را به صورت هوشمند، تضمین می نماید، به عنوان مثال، می توان عملکردهای منطقی و استراتژیک، که در یک انبار هوشمند الزامی است، اشاره نمود. به طور خلاصه مهم ترین ویژگی های به کارگیری سیستم مدیریت انبار، بویژه در انبارهای اتوماتیک، عبارتند از:

امکان دسترسی، در هر لحظه، به کالاهای ضروری
ارائه ی بهترین سرویس
بالاترین سطح فعالیت در انبار
صرف حداقل زمان، جهت فعالیت های داخلی انبار، شامل بارگذاری و برداشت کالا
کنترل موجودی کالا
تعیین بهینه ترین موقعیت کالا
تعیین مناسب ترین مسیرهای حرکت

روش مدیریت کالا در سیستم های مدیریت انبار
سیستم مدیریت انبار همواره، مطابق به آنالیز عملکردهای انبار، که قبل از اجرا معین شده است، طراحی می گردد. این آنالیزها بایستی در راستای مراحل مختلف حرکت کالا، ویژگی ها و نوع تجهیزات انبار و اجزای مرتبط با آن صورت می پذیرد. همچنین از لحاظ موقعیت کالا و جانمایی آن ها در انبار نیز، کلیه کالاها به شکل دسته بندی و شماره گذاری مرتب می شوند.

(به عنوان مثال مطابق دسته بندی A,B,C که بر اساس آن، کالاهای دسته A، در نزدیک ترین و در دسترس ترین موقعیت انبار، قرار خواهند گرفت).

 

اصولا چهار روش متفاوت، در جانمایی بارهای وارده به انبارها، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

1- جانمایی مشخص و یا ترکیبی

استقرار هر کالای مشخص، در یک جایگاه خاص و یا تخصیص شماره های منحصر به فرد به کالا، که بیانگر موقعیت (آدرس) تعیین شده از قبل، می باشد. بزرگترین ویژگی این روش آن است که هر مورد کالا، فقط با یک آدرس جایگاه، مرتبط خواهد بود لذا گسیل و عودت کالا، از قفسه های معین به ساده ترین روش ممکن خواهد بود، ولی عدم بکارگیری برخی از سلول ها به دلیل فقدان کالایی مشخص و در نتیجه بهره وری پایین در بکارگیری فضاهای انبارش، از اصلی ترین نقایص این روش می باشد.

توضیح اینکه، در انبارهای سنتی (بدون سیستم مکانیزه و IT)، که امروزه نیز موجود هستند، بیشتر از روش مذکور استفاده می شود. بدیهی است در اینجا بزرگترین نکته ی منفی، عدم امکان استفاده حداکثری از فضای موجود در انبار است. سیستم فوق، اغلی در انبارهای کوچک، که نیازی به نرم افزار مدیریت انبارندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

2- سیستم جانمایی تصادفی

در منطق تصادفی (که به عنوان سیستم بی نظم، آزاد و متنوع نیز شناخته می شوند)، به دلیل وجود ابهام در ماهیت کالاهای وارده به سیستم و با هدف افزایش احتمال بهره گیری حداکثری از فضاهای انبارش، عملیات جایابی، بر اساس اصول جایگذاری تصادفی در میان سلول های خالی، محقق می گردد. این روش نسبت به روش “جانمایی مشخص” از مزیت بالاتری برخوردار است (موقعیت یابی تصادفی، این امکان را به وجود می آورد تا ظرفیت مورد استفاده انبار به ظرفیت نامی نزدیک گردد. که این مقدار می تواند در حدود 92% باشد) ولی کماکان احتمال بروز وقایع ناخواسته و نامطلوب آماری، وجود خواهد داشت.

 

3- سیستم موقعیت یابی نیمه تصادفی

سیستم موقعیت یابی نیمه تصادفی، به صورت مکرر در انبارهایی با کالای مختلف و یا خاص مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، جایگاه خاص برای کالاهایی مشخص وجود دارد که معمولا پرمصرف و یا با گردش بالا هستند و یک سیستم تصادفی نیز وجود دارد، که مختص الباقی کالاها می باشد. این سیستم در مدیریت فضاها و نگهداری بر اساس مستندات و اطلاعات کالا، کارآمد و نزدیک به موقعیت بهینه است.

 

4- سیستم موقعیت یابی هوشمند

شامل جستجو و شناسایی بهترین سلول قفسه ها به منظور بارگذاری و یا باربرداری، تعیین اقتصادی ترین الگوی حرکت ماشین ذخیره-بازیابی از لحاظ تعداد دستورات قابل رسیدگی در هر بار گسیل و بازگشت می باشد، همچنین به کمک قابلیت فراگیری و تعمیم وقایع گذشته به عنوان معیارهای عملکرد آتی سیستم، که این ویژگی در یک سیستم از بهترین اقدامات، در مواجه با شرایط مشابه، تامین مطلوب درخواست های کاربران را مقدور می سازد و به گونه ای توسعه می یابد که در صورت وقوع شرایط همسان یا نسبتا مشابه، نه تنها از روش بهینه ی قبلی تبعیت می گردد بلکه تولید ترکیبات جدیدی از اقدامات، بر پایه آموخته های قبلی نیز ممکن خواهد ساخت.

در مقاله ی بعدی به چگونگی اجرای دستورات سیستم مدیریت انبار و کاربرد آن ها به طور مفصل تشریح خواهیم کرد.

منبع: کتاب کاربرد تکنولوژی های نوین در لجستیک با تاکید بر انبارهای اتوماتیک – محسن قانون و مهدی خسروانی

 

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

همچنین مقاله عوامل موثر بر مکان یابی انبار را مطالعه کنید.

www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *