مقالات نگهداری کالا

مفاهیم کنترل موجودی کالا و اهمیت آن در مدیریت کسب و کار | اوژن

مفاهیم کنترل موجودی کالا و اهمیت آن در مدیریت کسب و کار
مفاهیم کنترل موجودی کالا و اهمیت آن در مدیریت کسب و کار  

مفاهیم کنترل موجودی کالا

کنترل موجودی کالا به چه مفهوم است؟ به چه دلیل فروشگاه‌ها و موسسات بازرگانی نیازمند کنترل موجودی کالا هستند؟ کنترل موجودی کالا فن نگهداری موجودی کالا در سطح مطلوب است. معمولا در سازمان‌های تولیدی، به دلیل وجود مواد اولیه و قطعات و موجودی‌های در جریان، نقش کنترل موجودی مشهودتر است. در سازمان‌هایبازرگانی و فروشگاه‌ها نیز کنترل موجودی نقش مهمی دارد. زیرا محصول ارائه شده نیازمند مدیریت است. کنترل موجودی را می‌توان چنین تعریف کرد: کنترل موجودی، جریانی است که ضمانت می‌کند اقلام و موجودی فروشگاه یا موسسه بازرگانی با در نظر گرفتن زمان، مکان، تعداد، کیفیت و هزینه برای مشتریان به موقع تدارک شود. کنترل موجودی در مدیریت تدارکات مدرن، کنترل واقعی به حساب می‌آید. این کنترل همه اقدامات اساسی عملیات انبار را در بر می‌گیرد. مفهوم کنترل موجودی عبارت است از : مواد درست در مقدار درست با کیفیت درست و در زمان و مکان درست. هزینه در کنترل موجودی نقش مهمی دارد. همه اهداف کنترل موجودی باید با در نظر گرفتن محدودیت هزینه که در مورد اقلام بسیار قابل ملاحظه است، تحقق یابد. نکته: درباره انتخاب قفسه انبار  شرکت اوژن جهت  قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

اهمیت کنترل موجودی کالا

  همواره باید سعی شود که بین نیاز به محصول و موجودی آن تعادل برقرار شود. با توجه به کثرت کالاهای یک شرکت یا فروشگاه و تعدد دفعات عرضه کالا در طی یک یا چند روز، عملا کنترل تعدادی از کالاها از طریق نگهداری کاردکس و کارت کالا مشکلات متعدد و احتمالا فاحشی را در پی خواهد داشت. به طور کلی می‌بایست با عملیات دقیق بین کالاهای مورد نیاز و کالاهای موجود تعادلی ایجاد کرد. مهم‌ترین مواد و کالاهایی که در انبارها نگهداری می‌شوند و موجودی آنها می‌بایست روشن و دقیق باشد، شامل محصولات و کالاهایی است که یک فروشگاه جهت تامین نیازهای مشتریانش تهیه می‌کنند. درباره تفاوت قفسه ایزی راک  و قفسه ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید

دلایل نگهداری موجودی

  معمولا عدم امکان تامین مدام و مستمر کالا وخطر کمبود آن، فروشگاه‌ها را ناچار به ذخیره‌سازی می‌کند. به علاوه‌ تعدد دفعات خرید یا تامین کالا نیز عموما اقتصادی نیست. از این رو فروشگاه‌ها به دلیل‌های قانع کننده به سرمایه‌گذاری برای موجودی و قبول هزینه نگهداری آن اقدام می‌ورزند. به طور کلی دلیل‌های نگهداری موجودی عبارتند از:

عدم تامین به موقع کالا

  در بیشتر موارد تامین کالاهای مورد نیاز به دلایل مختلف در مکان‌ها و زمان‌های مورد نیاز میسر نمی‌گردد. برای مثال به علت بروز اعتصاب‌ها، تاخیرهای مربوط به حمل و نقل، شرایط جوی نامساعد، خطاهای اداری و … تامین کالاها با مشکلات عدیده مواجه می‌شود.   درباره تفاوت قفسه پالت راک و  قفسه پالت راک اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید

وجود تخفیف در سفارش‎های انبوه

  از طریق انبار کردن کالاها به میزان بیشتر از مقدار مورد نیاز برای زمان‌های کوتاه( مثلا یک هفته)، فروشگاه و یا موسسه می‌تواند کالای بیشتری با قیمت کمتر خریداری کند.  

ذخیره‌سازی احتیاطی

در مواقعی که میانگین مصرف کالا زیاد باشد، ولی روند تغییر در مصرف نامعلوم است، فروشگاه ناچار به ذخیره‌سازی است. عدم ذخیره‌سازی ممکن فروشگاه را با کمبود کالا برای تولید و یا عرضه مواجه سازد.    

کاهش خطر توقف فروش

گاهی اوقات مشکلات مربوط به فقدان موجودی کالا بسیار گران‌تر از هزینه‌های نگهداری خواهد شد. این هزینه‌ها می‌توند شامل: از دست دادن سود، از دست دادن فروش، از دست دادن مشتری و … باشد. همچنین مقاله ” پالت چیست؟ ” مطالعه کنید.

هموار ساختن عملیات جاری فروشگاه

نگهداری موجودی، می‌تواند فروش و سایر عملیات فروشگاه یا موسسه بازرگانی را هموار کند. کالای فروش نرفته در زمان رکود در انبار حفظ و در دوره رونق فروخته خواهد شد. این موضوع اقلامی که فروش فصلی دارند بیشتر اهمیت دارد(مانند چتر بارانی، لاستیک یخ شکن و …).  

کاهش تعداد دفعات عملیات خرید

عملیات خرید شامل سلسه اقداماتی است که باید پیش از تحویل کالای مورد نظر به انبار صورت گیرد. کاهش دفعات خرید باعث کاهش نیاز به امور نظارتی-مدیریتی می‌گردد و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.  

افزایش ارزش کالا

انبار کردن کالاهایی که به قیمت معین خریداری شده‌اند، می‌تواند فروشگاه را در مواقعی که نرخ تورم بالا است از خطر افزایش قیمت‌ها مصون بدارد.   درباره تفاوت  قفسه پانل راک و قفسه پانل راک ریلی  و  قفسه پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید

بهره‌مندی از قیمت‌های فصلی

بعضی از کالاها یا فراورده‌ها (مانند: پنبه، شکر و … ) فقط در دوره معینی از سال در دسترس هستند. به همین علت برخی از فروشگاه‌ها، ناچارند همه نیاز خود را یکجا خریداری کنند. به علاوه، فروشگاه‌ها می‌توانند با نگهداری اضافی کالاها در انبار، خرید را در موقعی که قیمت پایین است، انجام دهند و به این ترتیب، هزینه‌های خود را کاهش دهند. نشان دادن اعتبار موسسه بازرگانی یا فروشگاه گاهی میزان موجودی کالا، نشان دهنده رونق و اعتبار فروشگاه است. این امر، در بیشتر سازمان‌ها و فروشگاه‌ها صادق است.   اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا منبع: www.ozhanco.com  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *