مقالات نگهداری کالا

دستورالعمل انبارداری ایزو | اوژن

دستورالعمل انبارداری ایزو

دستورالعمل انبارداری ایزو

 

ایزو (سازمان بین المللی استاندارد) یک فدراسیون جهانی از سازمان های استاندارد ملی (نهادهای عضو ایزو) است. کار تهیه استانداردهای بین المللی معمولاً از طریق کمیته های فنی ISO انجام می شود. هر عضو علاقمند به موضوعی که کمیته فنی برای آن تأسیس شده است حق دارد در آن کمیته نمایندگی کند. سازمان های بین المللی، دولتی و غیر دولتی، در ارتباط با ISO، نیز در این کار شرکت می کنند. ISO با کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) در کلیه موارد استانداردسازی الکتروتکنیکی همکاری نزدیک دارد. پیش نویس استانداردهای بین المللی که توسط کمیته های فنی تصویب شده است، برای رای گیری در اختیار دستگاه های عضو قرار می گیرد. انتشار آن به عنوان یک استاندارد بین المللی مستلزم تأیید حداقل 75 از اعضای رأی دهنده است.

::. بیشتر بدانید درباره قفسه انبار اوژن

به این نکته توجه می شود که برخی از عناصر این استاندارد بین المللی ممکن است موضوع حقوق ثبت اختراع باشند. ISO مسئول شناسایی هر یک از حقوق این اختراع یا همه آنها نخواهد بود.

 

اهمیت اخذ ایزو

اخذ ایزو به معنی دریافت گواهینامه ای است که از سوی سازمان بین المللی استاندارد به شرکت هایی تعلق می گیرد که از نظر ساختار سازمانی، با تاکید بر جنبه های کنترل سازمانی، حائز شرایط مندرج در دستورالعمل مربوطه می باشند.

اگر چه اخذ ایزو فاقد اثربخشی در خارج از شرکت ها بود، ولی به تدریج به عنوان یکی از اسناد ضروری برای شرکت در مناقصات بین المللی، به ویژه در زمینه صادرات خدمات فنی، ساختمانی، مدیریتی و سایر کالاها و خدمات مطرح شده است.

از این رو ضروری است شرکت های علاقمند به بهبود، توسعه و تعالی محصول و گسترش صادرات در صدد اخذ ایزو باشند. از جمله مزیت های اخذ ایزو این است که جنبه ی بین المللی ایزو برای صادرکنندگان به امری حیاتی تبدیل شده باشد. به ویژه در کشورهای صنعتی، جزو مدارک ضرروی شرکت در مناقصات بین المللی و قرادادهای مستمر است که توانسته است توان بالقوه فروش را افزایش داده و کارایی شرکت در زمینه کنترل هزینه ها را تضمین کند، حاشیه سود را بهبود بخشد و در نهایت اینکه از بهبود مستمر در نیروی انسانی و سیستم سازمانی اطمینان خاطر را به دست می دهد. با توجه به اینکه وجود واحدهای فعال تحقیق و توسعه یکی از عناصر اصلی در اخذ ایزو است، می توان گفت اخذ ایزو تمامی سازمان ها، ادارات و شرکت ها را مجاب به تبعیت از پار صحیحی کنترلی خواهد کرد.

 

خانواده ایزو 9000

ISO 9000 مدیریت کیفیت را مدیریت می کند. این استاندارد آنچه را که یک کسب و کار یا یک انجمن برای برآوردن نیازهای مشتری، برآورده ساختن نیازهای اداری، تدوین وفاداری مصرف کننده و افزایش مداوم عملکرد را مدیریت می کند. از سال 2010، 25 رکورد در خانواده 9000 وجود دارد.

یک مرجع در دارایی ثبت می شود در صورتی که پس از بازرسی نیاز به حذف آن دارید- که قصد دارد پیش فرض را برای افزایش همه چیز از بررسی سهام مرکز توزیع، تولید مکانیکی ارائه دهد. روش شناسی سیستم، ارسال و دریافت و سود مشتری. این قوانین استاندارد جهانی، اعتبار و عبارت منظم را ارائه می دهد که به موجب آن سازمان های سراسر جهان می توانند با یکدیگر کار کنند.

 

دستورالعمل ایزو برای نحوه تعریف و کنترل شرایط نگهداری اقلام وکالا
1- هدف: نظم دهي به نحوه نگهداري و استمرار و شناسايي اقلام و كالاهاي موثر بر كيفيت محصول در انبار و بازديد دوره اي انبار

2- محدوده اعتبار : كليه اقلام و كالاهاي موثر بر كيفيت محصول در انبار را شامل مي گردد.

3 -تعاريف: ندارد.

4 -مسئوليت ها: مسئوليت انجام اين دستورالعمل با امور انبارها و تضمين كيفيت مي باشد.

5 – كنترل مستندات:
1-5- تغييرات: براساس روش اجرايي كنترل مستندات
2-5- سوابق: كليه سوابق و فرمهاي اين دستورالعمل در پرونده مربوطه به مدت درج شده در شاخص ماتريس كنترل سوابقق كيفي نگهداري مي شود.
3-5- توزيع: اين دستورالعمل به تعداد مشخص شده در شاخص ماتريس مدارك و مستندات تهيه و بين واحدهاي مشخص شدهه توزيع مي گردد.

6-پيوست: فرم بازرسي و نگهداري مواد در انبار بشماره ف01-د02-ر09-7، چك ليست بازديد دوره اي انبارها بشماره ف02-د02-ر09-7

7- شرح عمليات :
– سرپرست امور انبارها و يا پرسنل انبار موظف به چيدمان اقلام ها و كالاها بر اساس شاخص بشماره ش02-د02-ر09-7 ميي باشند
– جهت اقلام شيميائي و مدت دار كه نسبت به تغييرات دمائي حساس مي باشند ، مي بايد در جايي ثبت و تعريف شدهه نگهداري (5تا 29 در جه سانتيگراد ) شوند، كه در اين خصوص با توجه به شاخص شرايط محيطي انبار بشماره ش01-د02-ر09-7 توسط سرپرست انبار چك مي گردد ایزو و با توجه به فرم بازرسي و نگهداري مواد بشماره ف01-د02-ر09-7 توسط سرپرست آزمايشگاه و سرپرست انبار در فواصل زماني يك ماه چك مي گردد.
– اقلام موجود در انبار بايستي داراي برگ شناسايي و تعيين وضعيت كيفي باشند.
– انبار ها در پريود هاي 3 ماهه توسط تضمين كيفيت طبق چك ليست بازديد دوره اي انبارها بشماره ف02-د02-ر09-7 مورد بازديدد و موارد مغايرت رفع مي گردد و نتايج به مديريت تضمين كيفيت و مديريت برنامه ريزي ارائه مي گردد.

واژه های مرتبط : ایزو، گواهینامه ایزو، استاندارد ایزو، شرکت گواهی دهنده ایزو، مشاوره ایزو، مشاور ایزو، اخذ ایزو، ایزو 9001، الزامات ایزو

 

منبع:www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *