مقالات بایگانی اسناد

نگهداری و حفاظت آرشیو در برابر آتش سوزی

نگهداری اسناد از آتش سوزی

نگهداری اسناد از آتش سوزی

 

اسناد و مدارك مهمي در طول تاريخ در مناطق مختلف جهان به‌دليل آتش‌سوزي از بين رفته است.

مهم‌ترين تدبير در پيشگيري از حريق به مرحله طراحي و احداث ساختمان آرشيو مربوط مي‌شود. كارشناسان در سازه اصلي ساختمان آرشيو، اسكلت فلزي را به‌دليل خطرات احتمالي آن در زمان وقوع آتش‌سوزي مناسب نمي‌دانند. اما در صورت به‌كارگيري چنين اسكلتي با پوشاندن تيرآهن‌ها با مواد و رنگ‌هاي ضدآتش مشكل رفع مي‌شود. چنانكه اشاره شد در اسكلت بتوني ستون‌ها و كف‌ها از بتن مسلح ساخته مي‌شود و قفسه‌هاي اسناد براي احتياط در مقابل آتش‌سوزي به كف اتاق‌ها متصل نمي‌شود. در هر دو حال كف‌ها بايد از صفحات سخت و يكپارچه ــ بدون هيچ درز و شبكه باز ــ ساخته شوند تا در صورت آتش‌سوزي، هوا به طرف بالا جريان پيدا نكند .

درباره عملکرد بایگانی ریلی  بیشتر بدانید.

تفكيك فضاي مربوط به نگهداري اسناد و محل كار كاركنان مي‌تواند از سرايت آتش به مخازن ــ كه معمولا در اثر سهل‌انگاري و بيشتر در محيط كار كاركنان روي مي‌دهد ــ جلوگيري كند. تدبير ديگر در ساختمان، استفاده از ديوارها و درها و كف‌پوش‌هاي ضدحريق است. با به‌كارگيري اين تدابير از ميزان آتش‌سوزي و نيز انتشار آن از بخشي به بخشي ديگر كاسته خواهد شد. ديوار ضدآتش به‌طور متوسط 2 ساعت در برابر آتش مقاومت مي‌كند و دچار خميدگي و انحنا نمي‌شود. درهاي ساختمان آرشيو بايد از موادي ساخته شوند كه نه تنها خود آتش نگيرند، بلكه از سرايت آتش نيز جلوگيري كنند. اين درها معمولا از دو تكه فولاد آب‌ديده تشكيل مي‌شوند كه لايه عايق گرما آنها را از يكديگر جدا مي‌كند. و در صورت وقوع حادثه حداقل يك‌ساعت در برابر گرما مقاومت مي‌كنند.

درباره تفاوت قفسه بایگانی  و قفسه بایگانی ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

اقدام ديگر براي جلوگيري از انتشار آتش در ساختمان، خودداري از ساخت تالارهاي وسيع است. در صورت احداث تالارهاي بزرگ بايد آنها را با ديوارها و درهاي ضدحريق از يكديگر جدا كرد.وسعت هر تالار بايد حداكثر 200مترمربع باشد.

درباره تفاوت قفسه کتابخانه و قفسه کتابخانه ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

در ساختمان آرشيو، وجود دستگاه اعلام حريق از اهميت بسزايي برخوردار است. اين دستگاه در صورت وجود دود ناشي از آتش آژير مي‌كشد. دستگاه مزبور ممكن است از طريق يونيزاسيون و يا سلول فتوالكتريك كار كند. در نوع اخير اعلام خطر با صداي سوت صورت مي‌گيرد و بر روي تابلوي مخصوص در محل دقيق دود، چراغ خطر روشن مي‌شود. معمولا به محض اعلام خطر درهاي ضدحريق بسته مي‌شوند و خدمات مربوط به سيستم اطفاي حريق، چنانچه وجود داشته باشند، به‌طور خودكار شروع به‌كار مي‌كنند .

درباره تفاوت کمد کتابخانه و کمد کتابخانه ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

ضروري است كه ساختمان و به‌خصوص مخازن اسناد با وجود دستگاه اطفاي حريق خودكار، به دستگاه‌هاي آتش خاموش‌كن دستي نيز مجهز شوند. هر چند ساختمان آرشيو بايد متناسب با اهداف و انتظارات و به‌صورت فني، تخصصي، و هوشمند ساخته شود، اما با برنامه‌ريزي و استفاده از فناوري‌هاي نوين مي‌توان ساختمان‌هاي قديمي و موجود را نيز با فعاليت آرشيو سازگار ساخت.

درباره کمد بایگانی کشویی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

 

همچنین مقاله را نامه نگاری اداري مطالعه کنید.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *