مقالات بایگانی اسناد

مراکز آرشیو در ایران

مراکز آرشیو ایران

مراکز آرشیو ایران

مرکز آرشیو وزارت امور خارجه وزارت امور خارجه

پس از کنگره وین در 1815/1232 قبل از میلاد. و استقرار اصول و قواعد روابط سیاسی، اشاره ویژه به «اداره امور غرب» در وزارت امور خارجه آن زمان بود و تنظیم روابط خارجی به دولت های خارجی سپرده شد و میرزا رضا گیلخان نوایی منشالی ماملک وزارت امور خارجه منصوب شد.

درباره عملکرد بایگانی ریلی  بیشتر بدانید.

وجود وبلاگ مشهور سفر ابوالحسن خان شیرازی به نام الهی کبیر و برخی از گزارش ها و تجهیزات در آرشیو وزارت امور خارجه نشان می دهد که از زمان فتح علی شاه و عبدالوهاب نشاط، کار جمع آوری روابط خارجی اسناد به صورت منظم تر انجام شده است و در دوره های بعد، مشخص شده است که از آن زمان، در مجموع حدود 30 میلیون اسناد در بایگانی وزارت امور خارجه جمع آوری شده است.

 

درباره تفاوت قفسه بایگانی  و قفسه بایگانی ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

از اسناد قدیم، حدود 900 حلقه میکروفیلم، از جمله 1200،000 اسناد، تولید شده و از آن به بعد 26 کتاب منتشر شده است. حدود 500 جلد کتاب چاپی و چاپی و مجموعه دست نویس شامل مدرک مکاتبات، نامه سفر، سواد آموزی، ارتباطات و گزارشات در وزارت امور خارجه است، که برخی از آنها منحصر به فرد هستند. این آرشیو یکی از مجهزترین آرشیوهای موجود در کشور است. این بخش های کامپیوتری و میکروفیلم، تجهیزات ضد عفونی و ترمیم، و نیز خوانندگان، چاپگرها و اسکنرها دارد.

مرکز آرشیو خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

این آژانس خبری اولین آژانس خبری ایران است که در سال 1312 تحت نام آژانس پارس راه اندازی شده و از سال 1981 توسط جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

این سازمان یکی از سازمان های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دارای 40 دفتر نمایندگی در داخل کشور و 30 دفتر نمایندگی در خارج از کشور است.

این دفاتر مسئول جمع آوری، تدوین و انتشار اخبار و گزارشات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی، علمی و تحقیقاتی در داخل و خارج هستند.

درباره تفاوت کمد کتابخانه و کمد کتابخانه ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

این موسسه یک آرشیو عکس و یک آرشیو میکروفیلم و میکروفایل دارد. بانک اطلاعاتی در سال 1983 تأسیس شده است که در حال حاضر دارای بیش از پنج هزار عنوان خبر در رایانه است.

مرکز آرشیو اسناد و مدارک جمهوری اسلامی ایران

این مرکز در IRIB واقع شده است. فیلم، ویدئو، مرکز ویدئو و کاست های ویدئویی نیز در سایت سازمان در نزدیکی مرکز تولید برنامه ها قرار دارند.

پس از انقلاب اسلامی، این مرکز به فعالیت های خود اضافه شده است و این ساختمان مطابق با اصول علمی و رعایت استانداردهای ایمنی ساخته شده است.

هدف اصلی این مرکز جمع آوری و نگهداری برنامه ها و اسناد ارائه شده توسط واحدهای تولیدی سازمان می باشد. مجموعه ای از مواد آرشیوی از طریق تولید داخلی و خرید و یا اجاره از شرکت های خارجی ارائه می شود.

این آرشیوها با وسایل ایمنی، ضد رطوبت و ضد نور مجهز شده اند.

درباره کمد کشویی بایگانی  شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

سازمان اسناد ملی ایران

این سازمان تنها سازمان بایگانی است که با هدف جمع آوری اسناد ارزشمند و حفظ و ارائه آنها به محققان ایجاد شده است. این سازمان تحت نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار دارد و رئیس آن معاون رئیس جمهور است.

سازمان اسناد ملی از سال 1949 با تصویب مجلس ملی با وظایف زیر تأسیس شده است:
جمع آوری و حفظ اسناد ملی ایران از سازمان های دولتی و افراد و خانواده هایی که چنین اسناد دارند
تمرکز موارد راکد از طریق اجرای طرح دفتر بایگانی کشور هزینه گذار

از سال 1993، موسسه مستندسازی برای تحقق اهداف پژوهشی سازمان، که دارای سه گروه تحقیقاتی است: تاریخ، اطلاعات و ترمیم، ایجاد شده است. این موسسه دارای یک شورای عالی تشکیل شده از رئیس جمهور و معاونان سازمان و سه متخصص از کشور است.

همچنین مقاله مهمترین آرشیوهای دنیا را مطالعه کنید.

مرکز آرشیو موسسه تحقیقات و مطالعات فرهنگی

این موسسه به سرعت در حال رشد بوده و اکنون دارای واحد های آرشیو، تحقیق، کتابخانه، واحد فنی، کامپیوتر، ارتباطات، نشر و ترجمه است. اسناد در اسناد شخصی، اسناد خصوصی خانوادگی، یادداشت ها و نسخه های خطی و اسناد، فرهنگ، نظامی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی، خانه های سابق جمع آوری شده است. بیشتر این اسناد مربوط به دوران قاجار و دوره پهلوی است که بخشی از تاریخ معاصر ایران است. سازمان اسناد این مرکز بر اساس طبقه بندی موضوعی و شاخص عنوان و انتزاعی است. مرکز دارای دو بخش حفاظت و میکرو فیش است. خدمات این مرکز توسط رایانه و بیشتر به بخش تحقیقاتی سازمان ارائه می شود، اما سایر افراد علاقه مند نیز می توانند از این اسناد استفاده کنند. در میان پایگاه های اطلاعاتی این موسسه، بانک سلطنتی شاهان بانوان قاجار و بانک پهلوی سند تاریخ معاصر اسناد چاپی بانک ایران را به تاریخ معاصر ایران، بانک عکس های تاریخی چاپ شده است.

مرکز آرشیو سازمان میراث فرهنگی

سال 1366 با ادغام اسناد فرهنگی و سازمان های قبلی شکل گرفت و هدف آن حفظ فعالیت ها و فعالیت های فرهنگی بود. منابع موجود در این مرکز، به علت ماهیت کار سازمان، بیشتر از مجسمه، لباس، انواع سرامیک و غیره است و از این رو آنها از بایگانی اسناد کتبی متفاوت است. این سازمان با توجه به نوع اسناد موجود در آن، استانداردهای خود را برای حفاظت از خود حفظ می کند و به تمام کاربران پاسخ می دهد. متخصصین مرکز و متخصصان در تاریخ، حقوق، کامپیوتر، جغرافیا، جامعه شناسی، باستان شناسی، انسان شناسی، هنر سنتی ایرانی، معماری و اطلاعات استفاده می شود.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *