مقالات بایگانی اسناد

سیستم بایگانی ریلی چیست؟

بایگانی ریلی برای کتابخانه

سیستم بایگانی ریلی

 

سیستم های ذخیره سازی و بایگانی ریلی یک راه حل علمی برای ذخیره حجم زیادی از موارد بایگانی در فضای محدود است. سیستم های بایگانی ریلی نیز به عنوان قفسه های غلتکی، قفسه بندی ریلی، قفسه های متحرک ریلی و قفسه های موبایل کتابخانه شناخته می شوند.

اوژن سیستم جهان یکی از شرکت های تولید کننده سیستم های بایگانی ریلی، اولین شرکتی بود که چنین سیستم هایی را به بازار سیستم های بایگانی ایران وارد نمود و توسعه بخشیده است.

ایده ی سیستم بایگانی ریلی ایده ی ساده ایی است، به این ترتیب که یک سری کمد یا واحدهای قفسه بندی را روی پایه چرخدار قرار می دهند که روی ریل های نصب شده در کف قرار دارد. اولین سیستم دارای یک عمل کشش اولیه بود که یک دسته ثابت در انتهای کمدها به صورت قفسه بندی کشویی در امتداد ریل ها در کف استفاده می کردند. بعد از آن، کمدهای سیار به سیستم چرخ دنده مجهز شدند که به وسیله آن می توانستند دسته های انتهای هر واحد قفسه بندی را چرخانده و قفسه را از چپ به راست سوق داد.

درباره عملکرد بایگانی ریلی  بیشتر بدانید.

 

1358: اولین سیستم بایگانی ریلی

اولین سیستم کمد بایگانی ریلی در سال 1358 معرفی شد و این بازار ایران در بایگانی اسناد و مدارک را متحول کرد. با استفاده از کمدهای چوبی استاندارد اوژن ایجاد شده است. این سیستم مقادیر قابل توجهی از فضای کف را ذخیره می کند، زیرا طراحی تضمین می کند که راهروها فقط در هنگام استفاده باید باز شوند. سیستم بایگانی ریلی به طور گسترده برای استفاده در بایگانی ها، مخازن موزه و دفاتر تصویب گردیده است.

با گذشت زمان، سیستم ذخیره سازی موبایل push-pull اصلی توسعه داده شد و بهبود یافت. در سال های آینده، اوژن به آن ها پایه های فولادی افزود و اولین سیستم ذخیره سازی ریلی را تولید کرد که کاملاً از فولاد ساخته شده است. این سیستم بایگانی ریلی مجهز به زنجیره چرخ دنده مکانیکی بود. این درایو توسط دسته های چرخشی متمایز اداره می شد که امروزه هنوز هم ویژگی سیستم های دستی یا مکانیکی سیستم های بایگانی ریلی است. متعاقباً، تعدادی از پیشرفت های فنی از جمله اضافه شدن سیستم های امنیتی قفل بر روی سیستم های بایگانی ریلی انجام شده است.

درباره تفاوت قفسه بایگانی  و قفسه بایگانی ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

سیستم های بایگانی ریلی مکانیکی (دستی)

قفسه بندی ریلی امروزی می تواند به صورت مکانیکی (دستی) یا با استفاده از موتورهای برقی جابجا شود. سیستم های کمد بایگانی ریلی مکانیکی دستی یا حلقوی دستی با یک دسته دوار در قسمت بیرونی یک واحد ذخیره سازی یا کمد تشکیل دهنده ساخته می شوند. در صورت چرخش، دسته از ویژگی مکانیکی استفاده می کند که واحد را به چپ یا راست سوق می دهد، بسته به چرخش جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می باشد. به عنوان مثال، در یک دفتر، چندین پشته از کمد ریلی برای پرونده ها ممکن است در یک فضای محدود جای بگیرند.

واحدهای قفسه بندی شده که روی پایه های ریلی قرار دارند در اندازه های استاندارد زیادی وجود دارد که می توان آنها را با هم ادغام کرد تا طول قفسه های قابل اجرا را برای ایجاد حداکثر فضای ذخیره سازی در یک اتاق خاص به وجود آورد. هر واحد قفسه بندی به طور معمول برای از بین بردن شیب در کف موجود در یک مسیر مسطح سوار شده و امکان جابجایی واحدهای سنگین را با حداقل تلاش ممکن میسر می سازد. مسیر را می توان در یک طبقه موجود و یا طبقه بندی جدید قرار داد و یا در کفپوش هایی با دسترسی در ارتفاع ادغام کرد و امکان انتقال یکنواخت بین واحد و سطح اطراف آن را فراهم کرد.

درباره تفاوت قفسه کتابخانه و قفسه کتابخانه ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

سیستم های بایگانی ریلی الکترونیکی

بایگانی ریلی الکترونیکی از موتورهای کوچک پنهان در پایه استفاده می کند تا واحد را با لمس یک دکمه حرکت دهد. قفسه بندی الکترونیکی ریلی دارای مزایای قابل توجهی نسبت به پسر عموی مکانیکی خود است. دکمه های لمسی امکان دسترسی همه را از جمله آنهایی که تحرک محدود دارند، می دهد. ویژگی های امنیتی اضافی بدان معنی است که قفسه بندی الکترونیکی سیستم انتخاب در مناطق دسترسی عمومی مانند دانشگاه و کتابخانه های عمومی است. نسخه های رده بالا به بایگانی پایگاه داده ها متصل می شوند و می توانند از RFID برای تسهیل بازیابی آسان موارد بایگانی شده از طریق توابع باز و بستن خودکار استفاده کنند.

 

تولیدکننده سیستم بایگانی ریلی

 

سیستم قفسه بندی ریلی دو طبقه

پیشرفته ترین سیستم ذخیره سازی ریلی که برای حجم بسیار زیاد موجود است، سیستم قفسه بندی ریلی دابل است. این غول می تواند تا 400٪ مواد بیشتری را در یک فضای طبقه خاص نسبت به قفسه های بایگانی یک طبقه ذخیره کند. علیرغم کاربرد گسترده آن در انبارها و فروشگاه های خارج از منزل، دكستر دوبل نیز می تواند در یك فضا محدود شود و برای سازمان های مستقر در مناطقی كه دارای اجاره بالا و یا كف طبقه محدود هستند، فضای مورد نیاز زیادی را فراهم می كند.

راهروهای دوقلوی در بالا و پایین کف مزنین در پشت سر هم حرکت می کنند. بار از هر دو سطح از طریق قائم در حال عبور از طریق سكوی به سطح زمین منتقل می شود و با نیاز به یك طبقه بزرگ ساختمانی مزنین، از بین می رود و در نتیجه فضای ارزشمندی را ذخیره می كند. قبل از ظهور این نوع قفسه بندی تنها راه ذخیره مواد با چنین روش فشرده استفاده از پشته های بسیار بالا بود. پشته های بالا دارای تعدادی از موارد دسترسی هستند، از دست کم رسیدن به بالاترین قفسه ها که نیاز به پله یا آسانسور مخصوص دارند. سیستم دوتایی در کتابخانه بیرمنگام، به کارمندان این امکان را می دهد تا بدون نیاز به نردبان یا پله های جداگانه، به کلیه قفسه های طبقات دسترسی داشته باشند که باعث بهبود دسترسی و سهولت استفاده می شود.

درباره کمد کشویی بایگانی  شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

برنامه های کاربردی

سیستم های ذخیره سازی ریلی معمولاً برای برنامه های دانشگاهی یا تجاری که در آن ها حجم قابل توجهی از موارد بایگانی فیزیکی، تشکیل پرونده ها یا کتاب ها ذخیره می شوند، استفاده می شود. این ها شامل سوابق پزشکی یا دولتی، دفاتر فشرده کاغذی مانند حرفه های حقوقی یا حسابداری و کتابخانه های عمومی و دانشگاهی است.

یکی دیگر از کاربردهای رایج در انبارهای خرده فروشی برای به حداکثر رساندن ظرفیت بورس و یا کاهش فضای ذخیره‌سازی دفتر است به گونه ای که بخش بیشتری از فضای کلی فروشگاه را می توان برای اهداف خرده فروشی مشتری استفاده کرد.

 

همچنین مقاله سیستم بایگانی ریلی چیست؟ را مطالعه کنید.

مزایای ظرفیت و صرفه جویی در هزینه

یک بانک معمولی از واحدهای قفسه اداری ریلی نزدیک به 50٪ کاهش فضای کف یا افزایش 50٪ تا 100٪ فضای ذخیره سازی را در مقایسه با کمدهای معمولی تشکیل پرونده ارائه می دهد. توانایی تفکیک واحدهای مجزا – اصطلاح “اصل یک راهرو” – به معنای ایجاد فضای بین واحدها در صورت دسترسی راحت برای کاربران است. مزایای اضافی در صرفه جویی در انرژی شامل کاهش هزینه های روشنایی است. هنگامی که نورپردازی LED یکپارچه به سیستم های ذخیره سازی ریلی اضافه شد، چراغ ها فقط در هنگام استفاده از راهرو روشن می شوند و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی حداکثر 97٪ نسبت به لامپ های فلورسنت نصب شده در سقف معمولی می شوند.

سیستم بایگانی ریلی

 

تحولات جدید در سیستم های بایگانی ریلی

آخرین روند کار اداری، از جمله کاهش استفاده از کاغذ به دلیل دیجیتالی شدن، به گسترش استفاده از سیستم های بایگانی ریلی در محل های کار کمک کرده است. سیستم های بایگانی متحرک مناسب برای فضاهای کاری انعطاف پذیر، مانند واحد اداری، برای ذخیره طیف گسترده ای از مواد در یک منطقه جمع و جور طراحی شده اند. این سیستم ها شامل فضایی برای یخچال ها، فضای ذخیره سازی رختکن، صفحه نمایش مسطح و قفل وسایل شخصی است.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *