مقالات نگهداری کالا

اجزای قفسه بندی پالت راک یا قفسه پالت راک | اوژن

اجزای قفسه پالت راک

تعریف اجزای قفسه بندی پالت راک (قفسه پالت)

قفسه پالت راک یک سیستم ذخیره سازی مواد است که برای ذخیره مواد و محصولاتی که اغلب بصورت پالت یا بسته بندی هستند، ساخته شده است. انواع پالت های چوبی در سایز و اندازه های متفاوت تولید می شوند، اما هدف اصلی استفاده از قفسه پالت راک افزایش تراکم ذخیره با ذخیره پالت در سطح زمین و استفاده از فضای عمودی است.

پالت یا مواد دیگر بر روی قفسه های پالت با لیفتراکی که به طور خاص برای آن برنامه انتخاب شده است، بارگیری می شوند. قفسه پالت یکی از پرکاربردترین سیستم های ذخیره سازی مواد در انبارهای بزرگ، مراکز توزیع، کارخانه های تولیدی و سایر تأسیسات ذخیره سازی بوده است.

نکته: درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

استاندارد انتخابی اجزای قفسه بندی پالت راک

این رایج ترین سبک قفسه بندی پالت راک است که امروزه در انبارها یافت می شود. شما می توانید بدون حرکت دادن پالت دیگری برای دستیابی به آن، هر پالت را از سیستم بارگیری کنید. در این جنبه، پالت راک انتخابی، انعطاف پذیر ترین گزینه ذخیره سازی را به اپراتورها ارائه می دهد. تقریباً همه تولید کنندگان قفسه پالت راک یک طرح راک انتخابی استاندارد را برای مشتریان خود ارائه می دهند، هر چند که همه آنها به صورت یکسان طراحی و تولید نمی شوند.

قفسه پالت راک انتخابی در هر دو سبک شکل و ساختاری ارائه می شود تا خواسته های برنامه های خاص را برآورده کند. طراحی ساختاری اجزای قفسه بندی پالت راک معمولاً در برنامه های سنگین مشاهده می شود.

 

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

 

بهترین قفسه بندی انبار صنعتی چیست را در این مقاله بشناسیم.

اجزای قفسه بندی پالت راک
تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که چقدر در مورد قفسه بندی پالت راکی که در انبار برای ذخیره و نگهداری مواد و کالاها از آن استفاده می کنید، اطلاع دارید؟ ممکن است با خودتان فکر کنید این سوال عجیب و غریبی است و از این گذشته، به این فکر می کنید که چرا باید در مورد یک قفسه پالت راک فکر کنیم. در حالیکه شما می توانید در مورد جوانب مثبت و منفی این سوال، استدلالی جدی داشته باشید.

شاید لازم نباشد نام هر عنصر تجهیزات قفسه بندی پالت راک را بدانید. اما این را در نظر بگیرید که وقتی می خواهید قفسه بندی پالت راک انبار خود را به دلیل سایش یا تصادف تعویض یا تعمیر کنید، آیا نمی خواهید بدانید که چه چیزی را خریداری می کنید؟ البته!

و دانستن برخی اصول اولیه تجهیزات به شما این اطمینان و اعتماد را می دهد که این دانش چیز بدی هم نیست. اجزای سازنده قاب ها در قفسه پالت راک می توانند متفاوت باشند اما بیشتر آن ها ساده هستند.

در زیر نمونه ایی از اجزای قفسه بندی پالت راک قاب آن به صورت قائم و برخی لوازم جانبی آن را می توانید مشاهده نمایید.

اجزای قفسه بندی پالت راک

 

صفحه پایه یا کف پوش (Baseplate)
صفحه پایه یا کف پوش پایه جزو اصلی ترین اجزای قفسه بندی پالت راک می باشد. این نقطه ثبات و یک نقطه اتصال برای لنگر انداختن قفسه به کف را فراهم می کند. اندازه پایه به دو ویژگی اصلی بستگی دارد:

انتظار می رود بار این قفسه را نگه دارد
شرایط لرزه ای

ستون یا پست (Post)
هر فریم رو به بالا دو ستون یا پست دارد. اندازه ستون های معمولی یا استاندارد به صورت ایستاده متفاوت است، اما اندازه مشترک آن سه اینچ در سه اینچ است. اندازه های دیگر اجزای قفسه بندی پالت راک مطابق با نیازهای سفارشی موجود و ساخته می شوند.

ستون ها به سبک های باز و پشت بسته می شوند که هر دو نوع گزینه های مختلفی برای اتصال تیرچه متقاطع ارائه می دهند.

درباره تفاوت قفسه پالت راک و  قفسه پالت راک اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

سبک بسته یا لوله‌ای معمولی در طراحی قاب ساختاری متداول است و به عنوان یک لوله جامد ساخته شده است. برای استحکام، دوام و ظرفیت اضافی.
سبک باز کردن بیشتر در طراحی قاب های رول شکل دیده می شود اما در فریم های ساختاری استاندارد نیز معمول است.

برسینگ یا مهاربند (Bracing)
برسینگ های پالت اغلب افقی یا مورب هستند. هدف آن ارائه پشتیبانی یا قدرت اضافی به قفسه است. این ها بین پست ستون های عمودی با مقدار تعیین شده از ارتفاع قفسه قرار دارند.

 

لنگرهای پیچ و مهره (Anchor bolt)
قفسه های پالتی که از اجزای قفسه بندی پالت راک می باشد، به کف انبار متصل نشده است، خطرناک هستند، پیچ و مهره هایی که در انتهای ستون هایقفسه بندی پالت راک وجود دارد به شما کمک می کند تا از یکی از استنادهای رایج OSHA پیروی کنید. چندین نوع لنگر پیچ و مهره وجود دارد. با این حال، دو نوع از رایج ترین آنها پیچ های لنگر گوه و پیچ لنگر اعتصابی هستند.

هرکدام کار را انجام می دهند، اما قبل از انتخاب یکی دیگر، باید با یک مهندس یا کدهای ساختمان سازی محلی مشورت کنید تا بهترین گزینه را تعیین کنید.

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

استاندارد قفسه بندی انبار چیست؟

 

قاب های تقویت شده
قاب های تقویت شده اجزای قفسه بندی پالت راک معمولاً در ستون های کانال c وجود دارد و قطعه دیگری از فولاد معمولا وجود دارد که در قسمت پایین قاب کانال c جوش داده شده است. هدف آن همانطور که اشاره شد تأمین قدرت اضافی برای پشتیبانی از بار روی قفسه است.

تمام تقویت قاب با هر روش اتصال تیرهای متقابل سازگار نیست. همیشه باید حتماً سؤال کنید که آیا نوع تقویت قاب با قفسه های شما کار می کند یا خیر.

 

اجزای قفسه پالت راک
شیم یا پایه ستون (Shims)
زمانی ما در انبار حالت ایده آلی را خواهیم داشت که کف انبار کاملا مسطح باشد. متأسفانه دنیای انبارداری به ندرت کامل است و شما به احتمال زیاد فضایی بین کف و پایه رکاب دارید. Shims سطح لازم را برای اطمینان از یک قفسه ایمن و سطح فراهم می کند.

پایه ستون به سطح رکاب کمک می کند و زیر پایه قرار می گیرد. متداول ترین کاربرد shims برای راهرو متقاطع و پایین تراز راهرو است. توصیه هایی را برای استفاده از چندین بسته shim وجود دارد، که اغلب نیاز به جوش دادن shims ها به یکدیگر و لنگر انداختن shims به عنوان بخشی از لنگرگاه های عمومی قفسه می باشد.

اجزای قفسه پالت راک

 

ستون های پایه یا افست
ستون های پایه اجزای قفسه بندی پالت راک برای به حداقل رساندن صدمه از لیفتراک طراحی شده اند، ستون های پایه و افست باعث افزایش ایمنی در آسیب های احتمالی به قفسه های راک می شود. قسمت جلویی قفسه تا نیمی از عمق راک در این ستون ها فرو می رود. با وجود اینکه ستون های پایه خطرات آسیب دیدگی لیفتراک را کاهش می دهند، این قطعات برای مهندسان گران تمام می شوند.

همچنین مقاله امنیت قفسه های فلزی و انبارها را مطالعه کنید.

ستون های عقب
عقب شیب دار یکی از اجزای قفسه بندی پالت راک، آسیب به قفسه ناشی از لیفتراک را به حداقل می رساند. این طراحی پست جلو را تقریباً به عقب به عقب خم می کند در حالی که یک پایه در کف باعث پایداری عمودی می شود. ستون های عقب اجازه مانور بهتر توسط لیفتراک در قفسه های انتخابی و درایو را می دهند.

 

اجزای قفسه پالت راک

 

همچنین چندین لوازم جانبی برای قاب های رک پالت ارائه شده است. در اینجا چند مورد شرح داده شده است:

 

اجزای قفسه پالت راک

فاصله های ردیف

هنگام قرار دادن قفسه های پالت به صورت پشت به پشت (Back-to-Back) این مورد استفاده قرار می گیرد. فاصله های ردیف استحکام و پشتیبانی بیشتری برای قفسه ها به وجود می آورند. همچنین فضای لازم برای دفع آتش با کدهای آتش و ساختمان را فراهم می کنند.

 

اجزای قفسه پالت راک

 

 

محافظ های ستون

این عناصر که گاها به آنها محافظ پست نیز می گویند، این اجزای قفسه بندی پالت راک را از صدمه در لیفتراک محافظت می کند. قرار گرفتن محافظ ستون اغلب در انتهای ردیف های قفسه بندی پالت راک است که بیشتر در ترافیک لیفتراک اتفاق می افتد. با این حال، شما مطمئناً می توانید در هر جا که نیاز باشد از این مورد استفاده کنید. محافظ های ستون اغلب به کف لنگر انداخته می شوند، اگرچه برخی به پست های عمودی قفسه وصل می شوند.

 

شناخت کافی از کاربردها و انواع مؤلفه هایی که سیستم های رک شما را تشکیل می دهند، می تواند در هنگام ترمیم و انتخاب قفسه های جدید شما را از سردرگمی نجات دهند.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *