اوژن پیشرو در هوشمند سازی انبار های ایران

انبار هوشمند یا مکانیزه چیست؟ چگونه میتوان انبار خود را در ایران مکانیزه کرد؟

در انبارهای مکانیزه، از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته و هوشمند برای اجرا و مدیریت عملیات انبارداری بهره می‌برند.

این انبارها مجهز به قفسه‌های اتوماتیک و هوشمند با سنسورهای دقیق هستند. این قفسه‌ها قابلیت انبارش کالا را به صورت بهینه را دارند و از طریق آن‌ها می‌توان موقعیت دقیق و موجودی کالاها را پایش کرد. این ویژگی‌ها منجر به بهبود دقت و کارایی در جابجایی و نگهداری کالاها می‌شود.

همچنین، سیستم‌های نرم‌افزاری انبارداری به مدیران انبار کمک می‌کنند تا موجودی کالاها را به طور دقیق مدیریت کرده و عملکرد انبار را بهینه سازی کنند. شرکت اوژن سیستم جهان برای اولین بار در ایران علاوه بر تولید قفسه‌های اتوماتیک، نرم‌افزارهای واسط بین قفسه‌های اتوماتیک و برنامه نرم‌افزاری انبارداری نیز ارائه می‌دهد. این نرم‌افزارها ارتباط و هماهنگی بین تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را تسهیل کرده و بهبود در فرآیندهای انبارداری را ایجاد می‌کنند.

با افتخار منتظر تماس شما هستیم

مشاوره رایگان

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، با تیم متخصص ما تماس بگیرید تا راهکارهای هوشمندانه برای بهبود عملکرد انبار تان را به شما معرفی کنیم.

شرکت اوژن پیشرو در هوشمند سازی انبار

انبار مکانیزه ( انبار هوشمند ) از نگاه کلی:

مکانیزه کردن انبار و اتوماسیون سازی انبار به ظاهر ایده ی خوبی می باشد که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک امررایج در زنجیره تأمین است. انبار مکانیزه به معنای واقعی کلمه در تمام جنبه های انبارداری از کف سازی، ساخت سوله تا قفسه بندی انبار و تجهیز آن به کار گرفته می شود تا فرایند داشتن انبار برای کالا های خود را اثربخش کند

“فن آوری که با استفاده از آن فرآیند یا رویه ای با حداقل کمک های انسانی (نیروی) انجام می شود، را انبار مکانیزه (یا انبار هوشمند) یا اتوماسیون سازی انبار می گویند.”

درباره انتخاب قفسه انبار مناسب  بیشتر بدانید.

انبار مکانیزه یا انبار هوشمند

انبار مکانیزه یا انبار هوشمند به شکلی واقعی‌تر در زمینه انبارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد به گونه ای که تجهیزات تخصصی به کار گرفته می‌شود تا نقش‌هایی که قبلاً به وسیله انسان انجام می‌شد، به صورت اتوماتیک انجام شود. این نوع انبار مکانیزه نیاز به کارگران ماهر یا غیر ماهر برای انجام کارهای تکراری به شدت کم می‌کند.

به طور خلاصه، اتوماسیون سازی ، یک فرایند هوشمند سازی انبار است که به‌منظور دستیابی به نتایج بیشتر با کمترین تلاش انسانی از طریق بهره‌گیری یک یا چند تکنولوژی روز دنیا امکان‌پذیر می‌کند.
انبار هوشمند انتخاب صاحبان انبار هایی هست که انبار آنها مقیاس‌پذیری دارند، به ارگونومی توجه می‌کنند و بازگشت سرمایه‌ (ROI) را نه تنها در سال، بلکه در ماه بهبود می‌بخشند.

درباره تفاوت ایزی راک و ایزی راک ریلی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

انبار مکانیزه در دو بخش صورت می گیرد: انبار مکانیزه فرآیند و انبار مکانیزه فیزیکی.

انبار مکانیزه و هوشمند

انبار مکانیزه و هوشمند

شرکت اوژن پیشرو در هوشمند سازی تجهیزات انبار

انبار هوشمند فرآیند

انبار مکانیزه فرآیند :

(انبار هوشمند فرآیند) یک نوع سیستم است که برای مدیریت و بهینه‌سازی فرآیندهای مختلف در سازمان‌ها استفاده می‌شود.
این سیستم گاهی به عنوان “انبار مکانیزه سیستم” نیز شناخته می‌شود، زیرا در عملکرد آن از تکنولوژی‌های مکانیزه و دیجیتالی استفاده می‌شود.
وظیفه اصلی این سیستم، تبدیل فرآیندهای دستی به فرآیندهای دیجیتالی است. به عبارت دیگر، این سیستم به جمع آوری داده‌های موجود و دیگر فعالیت‌های انبارداری که قبلاً به صورت دستی انجام می‌شدند، می‌پردازد.
سپس اطلاعات جمع آوری شده در محیط نرم‌افزار سازمان ذخیره می‌شود. این ذخیره‌سازی معمولاً در پایگاه داده‌ها یا سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی انجام می‌شود.
طبق بررسی های انجام شده توسط شرکت اوژن که پیشرو در هوشمندسازی سیستم های فیزیکی انبار در کنار همتایان بین الملی خود (SCJunction) از تکنولوژی‌های مختلفی می‌توان برای اجرای این نوع انبار مکانیزه استفاده کرد، اما یکی از تکنولوژی‌های رایج در این زمینه استفاده از بارکد و اسکنر بارکد بی‌سیم است. این اسکنرها به کمک بارکدها، اطلاعات را وارد سیستم می‌کنند و به این ترتیب، داده‌های موجود و انبار به صورت دقیق و سریع ثبت می‌شوند.

اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق بارکد ها و اسکنرها به یک مخزن متمرکز ارسال می‌شوند. این مخزن معمولاً یک سیستم مدیریت اطلاعات مرکزی است که در آن اطلاعات برای مدیریت آینده و بازیابی آسان ذخیره می‌شوند.
به طور کلی، انبار مکانیزه فرآیند با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و دیجیتالی، به بهبود مدیریت و کنترل انبارها و فرآیندهای مختلف مرتبط با آنها در سازمان‌ها کمک می‌کند.

درباره تفاوت قفسه پالت و قفسه پالت اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

 

انبار مکانیزه فیزیکی

اتوماسیون فیزیکی که شامل اشکال مختلف اتوماسیون مکانیزه است، به استفاده از ربات ها و سیستم های رباتیک در انبار اشاره دارد.

پیاده‌سازی اتوماسیون فیزیکی هزینه‌ بیشتری دارد و تنها برای عملیات انبار و مرکز توزیع (DC) با حجم بالا قابلیت فراهم کردن بازگشت سرمایه ( ROI ) منطقی دارد.

مثال‌هایی از اتوماسیون فیزیکی شامل فناوری GTP یا Goods to Person (معنی تحت الفظی: تجهیزات در خدمت انسان)، خودروهایی با هدایت خودکار بدون راننده (AGVs)، و ربات‌های موبایل خودکار (AMRs) هستند، مانند آن‌هایی که توسط شرکت Fetch Robotics تولید شده‌اند.

هر دو نوع اتوماسیون سازی انبار (انبار هوشمند ) با انجام کارهای تکراری، زمان‌بر، و گاهاً دشوار، به صورت خودکار عمل می کند و به پرسنل انبار شما اجازه می‌دهند تا بر روی فعالیت‌های معنادارتری که نیاز به مداخله انسانی دارند، تمرکز کنند.
اکثر انبارهای مدرن (انبار هوشمند ) معمولا از اتوماسیون فرآیند به یک شکل استفاده می کنند.
ضمن اینکه شرکت های بزرگ انبارداری و مراکز پخش کالا (DC) نیز ممکن است از اتوماسیون فیزیکی به همراه اتوماسیون فرآیند استفاده کنند.

اگرچه واژه اتوماسیون سازی (انبار مکانیزه) به نظر قوی و توانمند می‌آید، اما شاید انواع مختلف آن نتواند تاثیر یکسانی داشته باشند و یا به طور ضروری نتوانند پاسخ مناسبی به نیازهای خاص شما ارائه دهد.

با این حال زمانی که تصمیم گرفتید انبار خود را مکانیزه کنید بسته به شرکتی که جهت هوشمند سازی انبار خود قرارداد می بینید بین 12 تا 16 ماه طول میکشد تا بازگشت سرمایه داشته باشید.

به همین دلیل، انتخاب صحیح در سرمایه‌گذاری در انبار مکانیزه (انبار هوشمند) می‌تواند تفاوتی میان موفقیت و عدم موفقیت برای سازمان شما ایجاد کند.

اگر به دنبال یک راه حل مثمر ثمر هستید و بودجه مورد نیاز را در نظر گرفته‌اید، بکارگیری تجهیزات فیزیکی مکانیکی یا اتوماتیک پیشرفته ( انبار مکانیزه یا انبار هوشمند ) ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای بهبود چرخه کاری انبار شما باشد.
با این حال با توجه به الزامات منحصر به فرد و نقشه های قابل اجرا برای انبار خصوصی یا انبار مرکز پخش کالا اقدام به داشتن تجهیزات پیشرفته انبار مکانیزه ( انبار هوشمند ) در مقیاس عملکرد شما دشوار باشد.

این را با اتوماسیون فرآیند در قالب یک راه حل جمع آوری خودکار داده (AIDC) مقایسه کنید (“نرم افزار بارکد”). راه حل‌های بارکد زنی سیار، به ویژه، می‌توانند در عملیات انبارهایی با اندازه، نوع، مکان یا صنعت مختلف به سادگی به کار گرفته و مقیاس بندی شوند.

*

مطالعه نمایید: بهترین سیستم قفسه بندی انبار صنعتی چیست؟

نحوه اتوماسیون سازی برای انبار مکانیزه
انبار مکانیزه یک فرآیند به صورت سلسه مراتبی است که قبل ازانتخاب روش سیستم های AS / RS و ربات های مستقل، باید از اصول اولیه شروع کرده و سپس بر روی آن اصول پایه گذاری کنید.

1. با جمع آوری داده ها شروع کنید

اولین منطقه انبار شما برای انبار مکانیزه باید فرایند جمع آوری داده ها باشد.

به طور سنتی، داده ها از طریق یادداشت های دست نویس روی کاغذ یا دستیابی به کلید یا ورود مجدد داده ها جمع آوری می شوند. این داده ها سپس به صورت دیجیتالی در صفحه گسترده یا پایگاه داده (مانند پایگاه داده AS / 400) ذخیره می شوند ، یا از نظر فیزیکی در یک پوشه یا یک مکان مناسب در انبار، یا اصلاً وجود ندارند. از سال 2016 ، تقریبا 60٪ از انبارها هنوز در فرآیند کنترل موجودی خود از فرآیندهای فیزیکی استفاده می کنند.

از هر جا، با دقت داده ها را جمع آوری کنید.

هنگامی که یک کالا را کارمند انبار شما دریافت می کند، هر جعبه یا کالای موجود در پالت را بررسی می کند، قبل از اینکه در سطل ها جمع شود، انواع و اقسام SKU و مقادیر را می نویسد. هر بار که دریافت جو به صورت دستی یک شماره SKU ، کمیت یا هر نوع اطلاعات دیگر را وارد می کند، احتمال خطای انسانی مانند جابجایی دو عدد وجود دارد. این خطا سپس به عنوان داده های ناقص ضبط شده برای آن مواد، بنزین، انتقال، برداشت، بسته بندی و سپس ارسال می شود.

با انبار مکانیزه سازی فرآیند جمع آوری داده ها، امکان خطای انسانی از بین می بریم، در نتیجه احتمال اینکه محصول به درستی دریافت، ذخیره، انتقال، انتخاب، بسته بندی یا بسته بندی شده به مشتری برنگردد، کاهش می یابد. انبار مکانیزه جمع آوری داده ها شامل پیاده سازی سیستمی است که در آن اطلاعات حاصل از محموله های دریافتی از طریق اسکنر بارکد ضبط شده و از طریق نرم افزار به مخزن داده های مرکزی مانند پایگاه داده یا سیستم ERP از طریق نرم افزار انتقال می یابد. از آنجا که این فرآیند ضبط ، از ضبط دستی جلوگیری می کند، داده های ضبط شده به طور قابل توجهی دقیق تر می شوند و یا حتی تا 100٪ می توان گفت خطا کاهش یابد.

راه حل های مدرن جمع آوری خودکار داده ها با به کارگیری دستگاه های ضبط داده در قالب اسکنر بارکد وایرلس، رایانه های دستی یا رایانه های لوکس، روند ضبط را گامی فراتر می برد.

این اکوسیستم جمع آوری داده ها نه تنها خطای انسانی را از فرآیند ورود داده حذف می کند، بلکه اطلاعات دقیق و باکیفیتی را در اختیار مدیر انبار قرار می دهد که تصمیم گیری در زمان واقعی را در مورد سطح موجودی و تولید مواد یا اجزای سازنده ارائه می دهد.

درباره تفاوت پانل راک و پانل راک ریلی و پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

2. کنترل موجودی خود را بدست آورید

داده های موجودی فقط به اندازه کیفیت داده های جمع آوری شده مناسب است. بنابراین اکنون که اطمینان حاصل کردید که داده های شما با حداکثر کیفیت و دقت از طریق انبار مکانیزه جمع آوری می شود، وقت آن رسیده است که این داده ها برای کنترل موجودی ها استفاده شوند.

کنترل موجودی معمولاً به شکل یک سیستم مدیریت موجودی (IMS) به صورت خودکار می باشد. این پلتفرم نرم افزاری امکان دستیابی به دید کامل در موجودی خود را در جریان از طریق انبار شما فراهم می کند.

 

نرم افزار IMS مزایای اضافی دیگری را برای کارهای روزانه در انبار ارائه می دهد:

دقت موجودی بالاتر
موجودی کمتر را به صورت دستی قفسه بندی کنید و هزینه های سربار را کاهش دهید
دید موجودی برای حفظ سطح مطلوب سهام
انتخاب سریع تر، بسته بندی، حمل و نقل و تحقق سریع تر
شمارش چرخه خودکار که ساعت ها طول می کشد، نه هفته ها
ردیابی بخشی یا مواد غذایی برای رعایت مقررات دولت
به راحتی موجودی، قطعات یا مواد را صادر کنید
برای به دست آوردن قابلیت های اضافی، می توانید نرم افزار موجودی را نیز توسعه داده یا سفارشی کنید.
گرفتن و ردیابی اطلاعات سایر اعضای زنجیره تأمین ، مانند شماره تجارت جهانی کالا (GTIN) و کشور مبدا (COO).
اعلان حمل و نقل پیشرفته (ASN) را از یک منبع یا حمل کننده اضافه کنید تا تیم های شما مقادیر دقیقی از مواردی را که انتظار دارند بدانند.
محصول دریافت شده را بدون ایجاد انسداد یا انسداد ترافیکی ، ذخیره و انتقال دهید.
آبکاری مجوز را اضافه کنید تا “گروه بندی موجودی” برای مدیریت هوشمندانه گروه ها از اقلام به عنوان یک واحد، تسهیل در دریافت، پول و انتقال و یا ساخت فرآیند فراهم شود.
برای چاپ بارکد جدید یا دلخواه از دستگاههای تلفن همراه با نرم افزار لیبل بارکد ادغام شوید.
تحرک میدانی را برای گسترش مدیریت موجودی به خدمات میدانی برای موجودی میدانی ، موجودی محموله ، انبار از راه دور و اثبات تحویل (DSD) اضافه کنید.

انبار مکانیزه می تواند به شما و شرکت شما کمک کند تا رضایت مشتری را در سطحی که غیر از این طریق از طریق کار انسانی انجام می شود، افزایش دهد. انبار مکانیزه نه تنها آینده انبارداری بلکه نشان انبار مدرن، DC و عملیات تولیدی است.

 

انبار مکانیزه انبار به اشکال و اندازه های مختلفی ارائه می شود. نکته مهم انتخاب نوع انبار مکانیزه مناسب برای نیازهای فردی شرکت شماست. در حالی که لزوماً شامل انبار مکانیزه بدنی با روبات ها و تجهیزات انبار مکانیزه دستی برای انتقال مواد، مانند نقاله ها، دسته بندی ها یا تجهیزات ذخیره سازی مانند راه حل های AS / RS نیست، هر انبار می تواند چابکی عملیاتی، انعطاف پذیری و عملکرد را از برخی از مراحل بدست آورد (JIT)

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع:

https://www.rfgen.com/blog/warehousing-101-an-introduction-to-warehouse-automation

www.ozhanco.com