مقالات بایگانی اسناد

قفسه بندی کتابخانه دانشگاه ها و مدارس

قفسه بندی کتابخانه های دانشگاه و مدارس

قفسه بندی کتابخانه دانشگاه

 

کتابخانه دانشگاه ها و مدارس مکانی برای یادگیری، تحقیق، پژوهش و اکتشاف است. بنابراین انتخاب چیدمان و قفسه بندی مناسب برای فضای نگهداری کتاب ها به منظور دستیابی به موفقیت، ضروری می باشد.

با وجود محبوبیت زیادی که بین کتاب های الکترونیکی با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده است، اما هنوز نتوانسته است جای خود را به حس خوبی که با لمس کتاب واقعی بدست می آوریم بدهد.

درباره عملکرد بایگانی ریلی  بیشتر بدانید.

چالش هایی که برای بدست آوردن محیط کتابخانه ایی پرکاربرد با فضای مناسب پیش روی ماست ما را برآن داشت تا این چالش ها بررسی نماییم و راه حل های ممکن را معرفی نماییم.

اهداف طراحی فضای کتابخانه ایی شامل نه تنها ایجاد روشنایی و آسایش کتابخانه برای مطالعه، تحقیق و مطالعه تفریحی، بلکه همچنین ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در فضاهای آموزشی کتابخانه بود. به همین ترتیب، نوسازی کتابخانه فرصتی را برای گشودن برخی از چشم اندازهای حیرت انگیز به ارمغان می آورد.

درباره تفاوت قفسه بایگانی  و قفسه بایگانی ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

مبلمان کتابخانه مدارس باید یک لیست طولانی از معیارها را داشته باشد، به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی که بودجه مدارس تحت فشار فزاینده ای است تا بازده خوبی از سرمایه را برای هر پوند هزینه شده ارائه دهد.

برای هر مدرسه، این به معنی مبلمان کتابخانه ای مقاوم و سخت است که می تواند در برابر سختی های استفاده روز به روز توسط دانش آموزان در هر سنی مقاومت کند. با این وجود، تأمین نیازهای دانش آموزان، از سطح ابتدایی تا کالج های ششم و حتی مبلمان کتابخانه های دانشگاه ، برای مبلمان کتابخانه مدارس نیز به همان اندازه مهم است.

4 روش قفسه بندی کتابخانه دانشگاه ها و مدارس در آینده

این را تصور کنید:

کتابخانه ای که از انرژی و فعالیت ساکت برخوردار است. گروه های کوچک از مناطق همکاری انعطاف پذیر استفاده می کنند. افراد در حال اسکن تحقیقات روی رایانه ها و یا مشغول مطالعه انفرادی هستند. این فضای روشن و روشن مانند خانه ای آکادمیک و دور از خانه احساس می شود، فضای مناسب برای غوطه وری در یک پروژه تحقیقاتی یا ارائه گروهی مناسب است. در حالی که این فضا مانند کتابخانه معمولی به نظر می رسد، اما یک عنصر مهم از بین رفته است: پشته ها روی پشته های کتاب.

درباره تفاوت قفسه کتابخانه و قفسه کتابخانه ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

با دیجیتالی شدن اطلاعات بیشتر، کتابخانه های فردا شکل جدیدی پیدا می کنند تا به عنوان مکان هایی برای یادگیری، تعامل و کشف بهتر عمل کنند. این به این معنی است که بسیاری از کتابخانه ها به نفع ایجاد یک یادگیری مشترک که دانشجویان می توانند از آن به عنوان یک عمر بیشتر در دانشگاه استفاده کنند ، در حال کاهش یا جمع آوری قابل توجه مجموعه های خود هستند – یا آنها را کاملاً پنهان می کنند. این کتابخانه ها به جای یک مرکز دانش و منابع ساده ، فضاهایی هستند که دانش آموزان می توانند در خارج از خوابگاه یا کلاس درس ، یادگیری و معاشرت را گسترش دهند.

 

با این حال، این یک رویکرد کاملاً متناسب نیست. در حالی که بسیاری از کتابخانه ها رویکردهای پیشرفته را انتخاب می کنند که فضای بسیار کمتری در اشغال ساختمان استفاده می کند، سایر کتابخانه ها از روزهای گذشته همچنان ارزش ساخت قفسه بندی کتابخانه را دارند.

درباره کمد کشویی بایگانی  شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

بیایید نگاهی بیندازیم به چهار روش نزدیک شدن کالج ها و دانشگاه ها به طراحی کتابخانه های دانشگاهی نسل آینده، که هر کدام مزایا و چالش هایی دارند.

 

قفسه بندی کتابخانه های دانشگاه و مدارس

 

مدل شماره 1 – پشته های باز سنتی

پشته ای با ارتفاع شش فوت برای صدها سال ثابت ذخیره سازی بوده است. کتاب هایی که دانش آموزان می توانند نه تنها کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنند، بلکه به مرور عناوین مشابه در مجاورت کتاب ها می پردازند. این مدل آسان ترین دسترسی به مجموعه و کوتاه ترین زمان برای بازیابی کتاب را برای دانش آموز فراهم می کند.

با این وجود بیشترین فضای اشغالی را برای ذخیره کتاب با 28 کتاب در فوت مربع دارد. همچنین به دلیل فضای اشغالی زیادی که در خود کتابخانه وجود دارد، هزینه اول بالایی دارد. از نظر عملیاتی، هزینه های نگهداری و بازگشت کتاب کم است.

 

مدل شماره 2 – قفسه بندی با چگالی بالا

سیستم های قفسه بندی کتابخانه با تراکم بالا که در دهه 1960 ایجاد شده اند، این مزیت را دارند که مجموعه های بیشتری را در فضای کمتری ذخیره می کنند. با 56 کتاب در فوت مربع ، فضای ذخیره سازی دو برابر پشته های باز سنتی است. امنیت را فراهم می کند زیرا معمولاً دسترسی به کتاب به یک کارمند کتابخانه نیاز دارد و ظروف قفسه بندی می توانند دارای درجه حرارت باشند.

این امکان مرور را ندارد و به دلیل قفسه بندی مخصوص، هزینه اولیه ی بالایی دارد. از نظر عملیاتی، هزینه های نگهداری و بازگشت کتاب کم است.

 

مدل شماره 3 – فضای ذخیره سازی خارج از سایت

با رشد مجموعه کتابخانه ها، بسیاری از کتابخانه ها فاقد فضای فیزیکی برای ذخیره مجموعه ها از داخل بودند و مجبور به ایجاد ذخیره سازی خارج از سایت شدند. مزیت ذخیره سازی خارج از سایت هزینه اولیه کمتری است زیرا فضای ذخیره سازی خارج از سایت می تواند در یک انبار ارزان قیمت واقع شود.

با این حال، این مدل امکان مرور را ندارد و بیشترین زمان را برای بازیابی کتاب دارد. هزینه های عملیاتی به دلیل نیاز به کار و وسایل نقلیه برای انتقال کتاب درخواستی از انبار به کتابخانه زیاد است. اما این یک گزینه عالی برای ذخیره کتاب هایی است که ممکن است فقط یک یا دو بار در سال چک شود – یا کتاب هایی که حتی ممکن است حتی به مدت 10 سال چک نشده باشند.

 

مدل شماره 4 – سیستم بازیابی خودکار ذخیره سازی (ASRS)

سیستم ذخیره سازی خودکار، که به عنوان “ربات کتاب” نیز شناخته می شود، در صنعت خودرو متولد شد که در آن برای ذخیره سازی قطعات خودرو برای تولید کنندگان استفاده می شد. ASRS کتاب ها را در سطل های فلزی ذخیره می کند و سطل زباله درخواستی را به کارمند کتابخانه تحویل می دهد. یک مزیت ASRS تراکم، ذخیره 189 کتاب در هر فوت مربع یا 6.75 برابر تعداد پشته های باز سنتی است. همچنین زمان بازیابی سریع کتاب در حدود 90 ثانیه است.

ASRS اجازه مرور نمی دهد اما امنیت مجموعه را ارائه می دهد. این هزینه اولیه بالایی برای تجهیزات دارد، اما هزینه کمتری برای رد پا در داخل کتابخانه است، که به شما اجازه می دهد بودجه و متر مربع به سایر فضاهای کتابخانه اختصاص یابد.

 

قفسه بندی کتابخانه دانشگاه و مدارس

 

آیا به دنبال پیشرفت و ارتقای محیط کتابخانه ای هستید؟

آیا یک مدل واحد کامل برای کتابخانه شما وجود دارد؟ محتمل ترین پاسخ منفی است. با این حال ، ترکیبی از این مدل ها ممکن است مناسب باشد. بعضی از کتابخانه ها مجموعه ها و جلدهای ویژه ای دارند که بندرت در گردش هستند. این موارد در حالت ایده آل ممکن است در محل ذخیره سازی تراکم بالا یا ASRS واقع شوند.

 

فناوری پیشرفته ای مانند ASRS کمک می کند تا ایجاد یادگیری مشترک بدون نیاز به فدا کردن مجموعه کتابخانه امکان پذیر باشد. این سیستم نه تنها فضای بیشتری برای مناطق مطالعه فردی و گروهی فراهم می کند بلکه به حفظ کتاب در یک محیط کنترل شده نیز کمک می کند.

همچنین مقاله امنیت در بایگانی اسناد را مطالعه کنید.

به عنوان مثال، در کتابخانه چارلز که اخیراً در دانشگاه تمپل تکمیل شده است، از مخلوط قفسه های باز، قفسه های با چگالی بالا و یک ASRS برای نگهداری 2.1 میلیون جلد استفاده کرده اند. این كتابخانه ترجیح داده است 13،800 جلد عنوان جدید را در نزدیكی ورودی اصلی، 260،000 جلد در پشته های قابل مرور، 31،000 جلد ویژه مجموعه را در ذخیره سازی امن با چگالی بالا و 1.8 میلیون جلد باقی مانده را در ASRS قرار دهد.

 

استفاده از ASRS با فضای اشغالی کمی که دارد، به کتابخانه این امکان را داده است تا فضای مطالعه دانشجویان را که یکی از اهداف اصلی آن برای دانشگاه است، گسترش دهد و مرکز موفقیت دانشجویی خود را در کتابخانه چارلز مستقر کند. این دانشگاه در سال های اخیر از جمعیت دانشجویی غالب مسافربری به محل سکونت بیشتر تبدیل شده است و کتابخانه جدید یکی از ابتکارات بسیاری است که دانشجویان را برای اقامت در دانشگاه ، هم برای تفریح ​​و هم برای تحصیل، ترغیب می کند.

 

در دانشگاه ایالتی گرند ولی، نصب یک ASRS به ما کمک کرد تا در کسری از فضای پشته های سنتی، مقدار باورنکردنی از مواد را در کتابخانه جدید یادگیری و اطلاع رسانی کتابخانه Mary Idema Pew ذخیره کنیم. به طور دقیق، 600000 جلد فقط در 3500 فوت مربع از فضای کف، چهار طبقه بلند است. این پروژه همچنین بازتاب دهنده تمرکز یک مدرسه در ایجاد مجدد خود بود. از آنجا که دانشگاه نمی توانست اندازه کتابخانه موجود را افزایش دهد، کتابداران مجبور شدند مجموعه را حذف کنند، و کتاب هایی را که طی 12 ماه گذشته بررسی نشده بودند حذف کردند. با این کار تعداد پشته ها کاهش یافته و فضا برای تدریس خصوصی و مناطق مطالعه باز می شود.

 

به دلایل ذکر شده، به نظر می رسد ASRS یک راه حل بهینه برای اکثر کتابخانه های دانشگاهی باشد. اما مهم است که بدانیم این فناوری یک راه حل مناسب برای همه ارائه نمی دهد. ترجیح دانشجو نیز نقش دارد و ما دریافته ایم که دانشجویانی که تحصیلاتشان در رشته های علوم انسانی و اجتماعی است ترجیح می دهند پشته های آزاد را مرور کنند، در حالی که رشته های STEM مایلند کتابی برای آنها بازیابی شود. از تجربه ما در طراحی پروژه ها با این سیستم ها، یک چیز واضح است، موارد زیادی برای ذخیره سازی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: https://www.stantec.com/en/ideas/content/blog/2020/academic-libraries-of-tomorrow-4-models-for-storing-your-collections

www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *