مقالات نگهداری کالا

طراحی و اجرای قفسه بندی انبار قسمت دوم

طراحی و اجرای قفسه بندی انبار

طراحی و اجرای قفسه بندی انبار

 

در بخش اول طراحی و اجرای قفسه بندی انبار به موضاعاتی از قبیل: چگونه می توانم پروژه طراحی قفسه بندی انبار را شروع کنم؟، مراحل طراحی مجدد چیدمان انبار، مرحله ی شروع، مرحله ی شناسایی چالش های موجود در انبار و سیستم های انبارداری و تا حدودی به مرحله ی برنامه ریزی به منظور طراحی و اجرای سیستم های قفسه بندی انبار پرداخته شد.
و حالا می خواهیم به ادامه ی برنامه ریزی طراحی و همچنین مراحل اجرا و مرحله ی پایانی این موضوع بپردازیم.

درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

نیازهای منحصر به فرد انبار خود را در نظر بگیرید
تلاش های برنامه ریزی شما به تجارت منحصر به فرد شما بستگی دارد. به طور کلی، قبل ازهر تلاشی برای طراحی مجدد انبار باید عناصر زیر را در نظر بگیرد:

 

تجهیزات و فضای کار اطراف

به عنوان یک انبار، واحدهای اصلی شما ممکن است از مواردی مانند قفسه های پالت، قفسه بندی و تجهیزات تشکیل شده باشد.

 

مناطق تولیدی و مناطق گردش کار

یک مدیر انبار باید در مورد فضای بین قفسه ها فکر کند. از آنجا که هدف اصلی شما دریافت، ذخیره سازی و حمل و نقل است، دستیابی کارآمد به کالاها از اهمیت بالایی برخوردار است. پیمایش در راهروها برای لیفتراک ها و افراد آسان باشد. همچنین می خواهید مکان خاصی را برای بسته بندی و دریافت برنامه ریزی کنید. عدم اختصاص فضای کافی برای این فعالیت های ضروری و غیر انبارداری می تواند منجر به ایجاد تنگناها و در نهایت کالاهای آسیب دیده شود.

مناطق ذخیره سازی انواع اقلامی که ذخیره می کنید بر برنامه ریزی چیدمان انبار شما تأثیر می گذارد. اگر در حال جابجایی پالت با جک پالت یا لیفتراک هستید، به راهروها و قفسه های وسیع تری احتیاج دارید. اگر کالاهای شما به صورت دستی انتخاب شود، به فضای بیشتری احتیاج نخواهید داشت. نوع اقلامی که ذخیره می کنید بر نوع قفسه خریداری شده شما نیز تأثیر می گذارد، بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد محل نگهداری کالاهای خاص، به هرگونه نیاز خاص مربوط به ایمنی (به عنوان مثال مواد شیمیایی) یا دما (به عنوان مثال کالاهای فاسدشدنی) توجه داشته باشید.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

جریان انبار خود را به نقشه خود اضافه کنید

با لیست فرآیندهای اصلی خود شروع کرده و سپس جهت گردش کار را برای آن ترسیم نمایید. از رنگ های مختلف، چه روی کاغذ و چه در نرم افزار خود، برای ترسیم عملیات ثانویه که این فرآیندهای اصلی را دنبال می کنند استفاده کنید.

از مکالمات قبلی خود با کارگران انبار یا اطلاعات WMS خود استفاده کنید تا نمایشی دقیق از روند کار مختلف ایجاد کنید.

 

6 جریان اصلی کار در انبار در مرحله ی برنامه ریزی
جریان قرار گیری از ناحیه دریافت کننده ورودی به قفسه های پشت به پشت یا مناطق آزاد جریان می یابد
راهروها و مسیرهای پیاده روی برای جمع کنندگان
جهت یا مسیر انتخاب برای رانندگان لیفتراک
جریان خروجی برای سفارشات انتخاب شده
جابجایی محصولات برگشتی به منطقه آسیب دیده یا موجودی کالا
جریان جعبه های بسته بندی شده و مارک دار به منطقه حمل و نقل خروجی

نقشه انبار خود را تجزیه و تحلیل کنید و فرصت های بهینه سازی را در نظر بگیرید

داده ها را در مورد مکان های عملیاتی، حمل و نقل، دریافت، مونتاژ، خطوط ویژه حمل و نقل، کیفیت و مناطق بازرسی به همراه جریان انباری که ترسیم کرده اید، به دقت تجزیه و تحلیل کنید. شناسایی محصول و مکان برای دریافت، چیدن و کارآیی و دقت فرسایش حیاتی است.

 

منطقه ذخیره سازی و شناسایی خط مرحله بندی یکی دیگر از موارد ضروری است. یادداشت های خود را در مورد عملیات ورودی و خروجی و فرآیندهای ارزش افزوده با تیم خود را مرور کنید و مطمئن شوید که چیزی از دست نرفته است. به خاطر داشته باشید که حتی فعالیت های نسبتاً جزئی نیز می توانند به طور چشمگیری بر کارایی انبار تأثیر بگذارند. بنابراین مطمئن باشید که تمام مکان ها و عملیات انبار خود را پوشش داده اید.

درباره تفاوت پالت راک  و  پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن   بیشتر بدانید.

در حالی که داده های خود را تجزیه و تحلیل می کنید، از این چک لیست عمومی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه پایگاه ها را پوشش داده اید:

بررسی نمودار هر حرکت احتمالی در انبار خود
برجسته کردن مسیرهای اصلی (کسانی که بیشترین حرکات را دارند)
فضای کافی برای حرکات لیفتراک اختصاص داده شده است.
یک منطقه رایگان چند منظوره برای صحنه سازی، جابجایی و غیره اختصاص داده شود.
ایجاد مکان های جداگانه برای محموله های ورودی و محموله های خروجی (در صورت امکان)
2 سطح اول قفسه پشت به پشت را برای جمع کننده ها، رزرو کنید.
یک فضای اختصاصی برای موارد آسیب دیده ایجاد کنید.
قفسه های کوچکتر برای موارد کوچک در نظر گرفته شود (در صورت وجود)
کشوهای در نظر گرفته شده برای موارد کوچکتر که نمی توانند بارکد شوند (مگر اینکه فن آوری RFID را اجرا کنید)
هنگامی که مناطق اولویت بندی را برای بهینه سازی شناسایی کردید، می توانید لیست انبار و بودجه را برای انبار اصلاح شده خود شروع کنید.

 

برای تجسم چیدمان ایده آل انبار خود از طراحی به کمک رایانه (CAD) استفاده کنید

بسته به سطح راحتی خود با فناوری و بودجه، می توانید از ابزارهای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) برای طراحی چیدمان مناسب انبار استفاده کنید.

استفاده از ابزار CAD در برنامه های انبار

جایی که طراحان می توانند گزینه های مختلف طرح از جمله “شکل ساختمان، انتخاب تجهیزات و شرایط عملیاتی” را ارزیابی کنند. هنوز در حال ظهور است و بیشتر ابزارهای موجود در بازار به طور خاص برای انبارها طراحی نشده اند.

در نتیجه، طراحان انبار که می خواهند عکس های واقع گرایانه و سه بعدی از انبارهای خود بسازند، نیاز به تجربه کار در نرم افزارهایی مانند اتوکد یا تمایل به یادگیری مقابله با منحنی های تند دارند.

روش دیگر، مدیران انبار می توانند از ابزارهای اساسی طراحی، مانند SketchUp، برای ایجاد مدل های سه بعدی از انبار رویایی خود و حتی ارائه تصاویر واقعی 3D استفاده کنند.

اگر یک مشاور طراحی انبار استخدام کنید، احتمالاً آن ها می توانند مدل های 3D واقعی را برای شما ایجاد کنند.

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

لیستی از تجهیزات مورد نیاز و هزینه های مرتبط تهیه کنید

بسته به دامنه طراحی چیدمان انبار، ممکن است لازم باشد چند مورد را به راحتی جابجا کنید، تجهیزات جدیدی اضافه کنید یا همه چیز جدید را خریداری کنید، از جمله:

قفسه های پالت
قفسه بندی صنعتی
قفسه های کنسول دار
قفسه ریلی
لیفتراک
جک های پالت
کامیون های دستی
گاری های خدماتی
صفحات / تخته های پالت
سطح شیب دار محوطه

هنگامی که لیستی از تجهیزات مورد نظر را تهیه کردید، قیمت ها را اختصاص دهید و آن ها را به ترتیب اهمیت لیست کنید تا بتوانید بودجه خود را روی موارد با اولویت بالا متمرکز کنید.

شاید هدف پروژه طراحی چیدمان شما مدرن سازی و خودکار کردن عملیات انبار فعلی شما باشد. در این حالت، لیستی از فناوری های انبار را تهیه کنید که می توانند عملیات شما را ساده و خودکار کنند، مانند:

 

ابزار چیدن خودکار

چندین ابزار چیدن اتوماتیک در بازار وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی دقت در چیدن یک انبار را افزایش دهد. چه ابزارهای رباتیک، چه انتخاب صدا با کنترل صدا یا چه ابزارهایی برای انتخاب نور، را انتخاب می کنید، باید در نظر بگیرید که چگونه این ابزارها در انبار شما حرکت می کنند و در چیدمان شما قرار می گیرند.

 

وسایل نقلیه راهنمای خودکار (AGV)

وسایل نقلیه راهنمای خودکار می توانند کالاهای سنگین را حمل کنند و جریان محصولات را از طریق انبار شما ساده کنند. از آنجا که آنها معمولاً از طریق خطوط یا سیم های مشخص شده روی زمین حرکت می کنند، مهم است که در طراحی کلی طرح انبار گنجانده شوند.

سیستم های خودکار مدیریت موجودی

با استفاده از برچسب های RFID، یک سیستم خودکار مدیریت موجودی امکان شمارش و ردیابی سریع موارد را بدون جابجایی دستی یا باز کردن بسته ها آسان می کند. اگر قصد دارید این فناوری را در عملیات خود بگنجانید، به شما کمک می کند با محدود کردن فضای خالی مورد نیاز برای جابجایی و جابجایی بسته ها برای شمارش، مساحت انبار خود را به حداکثر برسانید.

سیستم مدیریت انبار(WMS)

اگر قبلاً آن را ندارید، ضروری است که WMS را در انبار خود بگنجانید. امروزه WMS جز بخش های اساسی یک انبار کارآمد است. داده های کل فناوری شما در یک مکان جمع شده است، به شما این امکان را می دهد که چطور کالاها در فضای انبار شما حرکت می کنند و نحوه استفاده بهینه از فضای خود را درک کنید. به عنوان مثال ، ممکن است چیدمان انبار خود را بر اساس یک محصول با سرعت بالا ، به یک روش طراحی کنید. پس از یک سال ، ممکن است تغییر کند و WMS شما را از روندهای جدید مدیریت موجودی خود آگاه سازد، به شما امکان می دهد سریع تنظیم شده و کارایی را به حداکثر برسانید.

ربات های همکار

این ربات ها برای انجام وظایف با کارمندان انسانی کار می کنند. اگر در طراحی انبار خود را از ابتدا شروع نمی کنید، استفاده از ربات های مشترک می تواند به شما کمک کند از تغییر چیدمان خود جلوگیری کنید در حالی که هنوز از افزایش اتوماسیون و کارایی بهره مند هستید.

سیستم های ذخیره سازی و بازیابی خودکار ( AS / RS ) می تواند نحوه عملکرد انبار شما را به طور اساسی تغییر دهد و در نتیجه رفت و برگشت کارگران را محدود کند. گفته می شود، آن ها شهرت دارند و اغلب فقط برای انبارهایی که محصولات بدون فعالیت موقت را حمل می کنند و نیاز به مداخله دستی دارند، توصیه می شود. اگر قصد استفاده از AS / RS را دارید ، به یاد داشته باشید که این امر به طور جدی بر برنامه ریزی طراحی انبار شما تأثیر می گذارد.

 

وظایف پروژه خود را با مهلت تعیین شده به نقاط عطف اصلی تبدیل کنید

پس از شناسایی تجهیزات مورد نیاز، زمینه های اولویت دار خود برای بهبود و دامنه پروژه، یک برنامه دقیق ایجاد کنید که شامل موارد زیر باشد:

 

لیستی از کارهای جداگانه (به عنوان مثال ، RFP برای فروشندگان AGV نوشته شده)
لیستی از نقاط عطف اصلی (به عنوان مثال، فروشنده AGV انتخاب شده است)
تاریخ شروع و تاریخ پایان تخمین زده شده برای هر کار
مدت زمان تخمینی هر کار
وابستگی برای هر کار (به عنوان مثال ، AGV تا زمان تکمیل فرآیند RFP برای فروشنده AGV قابل اجرا نیست)
“صاحب” مسئول برای هر کار ، که مسئول نظارت بر انجام آن است
تیم پشتیبانی به هر کاری که توسط یک مالک مدیریت می شود اختصاص داده شده است
یک حامی پروژه (به عنوان مثال ، یک عضو تیم اجرایی دارای اختیار) که برای تأییدها و تشدیدها در دسترس است

حتی اگر خود شما مسئول بیشتر این کارها هستید، هر فعالیتی را مستند کنید. در عین حال که با سایر فعالیت های روزمره تجاری نیز مقابله می کنید، به شما کمک می کند پاسخگو و منظم باشید.

همچنین مقاله انبار مکانیزه یا انبار هوشمند چیست؟ را مطالعه کنید.

در حالی که می توانید از صفحه گسترده یا اکسل برای ایجاد نمودار GANTT و به اشتراک گذاشتن آن با ذینفعان پروژه استفاده کنید، نرم افزار مدیریت پروژه راهی آسان برای ایجاد سریع برنامه های پروژه و تعیین وظایف فراهم می کند.

 

مرحله اجرا: برنامه های طراحی انبار خود را به واقعیت تبدیل کنید
اگر از ابتدا شروع می کنید، اجرای مجدد طراحی انبار شما فقط برنامه ریزی برای کار و سپس کار برای برنامه ریزی است.

اگر فعالیت های روزمره کاری برای مدیریت دارید، باید بین رویکرد “انفجار بزرگ” ، جایی که همه تغییرات را یک باره اجرا می کنید، یا رویکرد مرحله ای که تغییرات را ذره ذره اجرا می کنید، انتخاب کنید.

عواملی از مشخصات نصب فروشنده (مثلاً برای AGV) و اندازه انبار گرفته تا شرایط نگهداری کالاهای شما (به عنوان مثال در یخچال) و حتی زمان ارسال (به عنوان مثال تقاضای زیاد) بر رویکرد شما تأثیر می گذارد. در حالی که مشخصات آن متفاوت است، اما بهترین روش ها برای هرگونه ابتکار تغییر شغل شامل بیان شفاف دلایل و مزایای تغییر به کارگران شما است.

در حالی که تغییرات چیدمان انبار شما به احتمال زیاد باعث راحتی کار برای کارمندان خواهد شد، طرح جدیدی که باید برای یادگیری آن نیاز داشته باشند و تجهیزات جدیدی که باید آموزش ببینند وجود دارد که این باز هم یک زیرساخت اساسی است که آن ها باید تحمل کنند. در جریان نگه داشتن کارگران، نارضایتی و جابجایی کارمندان را کاهش می دهد و می تواند به روند پیاده سازی صحیح کمک کند.

 

مرحله پایانی: بازخورد را جمع آوری کنید
درس های آموخته شده را ارزیابی کنید و برای پیشرفت های بیشتر برنامه ریزی کنید. در این مرحله، پروژه شما کامل است، اما کار انجام نشده است.

ابتدا، آنچه را که خوب پیش رفت و چه اشتباهی رخ داده است را در نظر بگیرید. سپس این درس های آموخته شده را مستند کنید، یادگیری ها را با سهامداران اصلی به اشتراک بگذارید و آن ها را برای پروژه های بهبود طرح انبار در آینده نگه دارید.

در ابتدای پروژه شما احتمالاً فعالیت های بهینه سازی را شناسایی کرده اید که از محدوده این پروژه خارج بوده یا برای جدول زمانی شما غیر واقعی هستند. شاید در مرحله بودجه بندی متوجه شده باشید که خرید تمام فناوری مورد نظر عملی نیست. مرحله پایانی فرصت شما برای برنامه ریزی از قبل و استفاده از آموزه های آموخته شده برای تقویت دانش سازمانی شرکت شما است.

 

بهینه سازی و طراحی مجدد انبار شما امکان پذیر است

طراحی مجدد چیدمان انبار شما ممکن است کاری طاقت فرسا به نظر برسد، اما با رویکرد مدیریت پروژه و تمایل به استفاده از فناوری انبار می تواند کاری سودآور و کاملاً پاداش آور باشد. هر پروژه طراحی مجدد انبار بر اساس کالاهایی که هر انبار در اختیار دارد، اندازه آن، مجموعه فناوری فعلی آن و سایر موارد، متفاوت خواهد بود. با این وجود، با تعیین اهداف خود، ایجاد یک برنامه زمان بندی پروژه، تعیین بودجه و پیروی از بهترین روش ها، می توانید یک پروژه طراحی قفسه بندی انبار را با موفقیت آغاز و اجرا کنید.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع:

https://www.logiwa.com/blog/optimize-warehouse-layout

www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *