مقالات نگهداری کالا

15 نکته برتر برای نصب قفسه راک انبار

15 نکته برتر برای نصب قفسه راک انبار

 

15 نکته برتر برای نصب قفسه راک انبار

 

15 نکته برتر برای نصب قفسه راک انبار
اگر قصد نصب و راه اندازی انباری را دارید که در سیستم قفسه بندی آن از قفسه راک استفاده می شود، بهتر است که در ابتدای امر تمامی موارد مربوط به عملیات نصب مورد بررسی قرار گیرد تا هر چیزی در جای خودش و به درستی صورت گیرد.

در فرآیند ارائه خدمات نصب و راه اندازی انواع قفسه بندی انبار، یکی از گام هایی که نمی توانید آن را کوچک بشمارید، رعایت ایمنی قفسه بندی انبار به صورت صحیح و استاندارد است. این مرحله به منظور در امان ماندن و رعایت امنیت محصولات و نیروی کار شما بسیار حیاتی است.
به همین دلیل در این مقاله ما به بررسی 15 مورد از مهم ترین ملاحظلاتی که باید در نصب قفسه راک انبار خود درنظر بگیرید، می پردازیم.

درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

1- آیا قفسه های پالت باید به کف پیچ شوند؟

پاسخ کوتاه به این سوال، “بله” است.

طبق بیانیه های موجود از سازمان های تولید کنندگان قفسه راک (RMI) و سازمان استاندارد ملی آمریکا (ANSI)، تمام ستون های قفسه های پالت راک نیاز است که به زمین پیچ و مهره شوند و یا بر روی زمین محکم گردند. این قضیه نه تنها شامل ستون های موجود در راهروها می باشد، بلکه به ستون های داخلی یا عقب در تمام قاب های قفسه بندی انبار بسط پیدا می کند.

طبق این مشخصات، تمام ستون ها باید حاوی صفحه پایه به همراه پیچ های لنگر باشند که از نظر کیفیت و دوام از استانداردهای طراحی RMI برخوردار باشند.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

چرا این اجزا مورد نیاز است؟

واضح ترین پاسخ این است که قفسه ها را به حالت ایستاده و سر جای خود نگه میدارد.

صفحه پایه یا کف به همراه پیچ های لنگر به همراه هم از قفسه های انبار در برابر هر نیرویی که ممکن است در نزدیکی پایه ستون ها رخ دهد محافظت می کنند.

از پیشامدهایی همچون زمین لرزه گرفته تا برخورد لیفتراک به قفسه انبار راک، که موجب از هم پاشیدگی و سقوط قفسه ها می شود، می تواند جلوگیری می کند.

 

2- استانداردهای کف انبار

کف انبارهای صنعتی از مواد و متریال های متفاوتی ساخته می شود که شامل:

بتن
مشمع کف اتاق
اپوکسی
کاشی با ترکیب وینیل (VCT)

مشمع کف اتاق، پوششی از کف است که از موادی مانند روغن بذر جامد، رزین کاج، غبار چوب پنبه آسیاب شده، خاک اره و مواد پرکننده معدنی مانند کربنات کلسیم تهیه می شود که معمولاً روی کفپوش گلدان یا بوم است. معمولاً رنگدانه ها به مواد افزوده می شوند تا رنگ مطلوبی ایجاد شود.

درباره قفسه راک نیمه سنگین شرکت اوژن بیشتر بدانید.

بیشتر اوقات، رک های پالت به بتن متصل می شوند. در این حالت، ابزارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای سهولت کار از آنها استفاده کنید. این شامل:

لنگرهای گوه ای بتنی
لنگرهای بتونی
قبل از شروع لنگر انداختن رد پالت خود به زمین، مهم است که اطمینان حاصل کنید که می تواند وزن و فشاری را که به آن وارد می کنید تحمل کند. ملاحظاتی که باید در خاطر داشته باشید عبارتند از:

اندازه سوراخ صفحه پایه
هرگونه فعالیت لرزه ای در محلی که از لنگر استفاده می شود
ضخامت مواد کف
تراز بودن کف
ویژگی های مکانیکی مواد کف
در بعضی موارد، قفسه های ذخیره سازی سبک می توانند روی سطوحی غیر از بتن نصب شوند (به عنوان مثال تخته های چوبی، توری های میله ای). با این حال، یک مهندس واجد شرایط باید حضور داشته باشد تا مناسب ترین وسیله را برای لنگر انداختن یا اتصال قفسه ها بررسی و توصیه کند.

 

15 نکته برتر برای نصب قفسه راک انبار

 

3- کف صاف و خاک زیر کف در انبار

قبل از نصب و لنگر انداختن قفسه بر روی کف ساختمان، این مسئولیت شماست که اطمینان حاصل کنید که کف صاف جدید یا موجود در ساختمان قادر به پشتیبانی از بارهایی است که قصد دارید روی آن قرار دهید. علاوه بر قفسه های ذخیره سازی، کامیون های چنگال و سایر تجهیزات را که در سطح زمین حرکت می کنند، در نظر بگیرید.

 

داده های مهم کف صاف انبار برای یادداشت شامل:

مقاومت عملکرد بتن (پوند در اینچ مربع)
ضخامت کف
مکان های مشترک
مقاومت و فاصله آرماتورهای فولادی کف
سطح کف
هرگونه بی نظمی در کف
علاوه بر تجزیه و تحلیل کف صاف، در نظر گرفتن درجه زیر خاک تاسیسات نیز مهم است. یک مهندس می تواند سختی درجه زیر را که به پوند بر اینچ مکعب بیان می شود و همچنین ظرفیت تحمل آن را که در واحد پوند بر فوت مربع بیان می شود، اندازه گیری کند. به ویژه در یک منطقه زلزله خیز، طبقه بندی اضافی ویژگی های خاک می تواند به هدایت مشخصات طراحی کمک کند.

درباره تفاوت پالت راک  و  پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن   بیشتر بدانید.

4- پیچ کردن کف قفسه ها در نزدیکی اتصالات کف انبار

اگر می خواهید قفسه های پالت را در نزدیکی اتصالات انبساطی کف انبار لنگر دهید، احتیاط بیشتر لازم است. یک مهندس ناظر هنگام نصب باید در محل حضور داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که طراحی مطابق با مشخصات مورد نیاز است. در صورت جایگزینی لنگرهای آسیب دیده، همین مورد اعمال می شود.

 

5- کف شیب دار

با توجه به استانداردهای MRI کف انبار همانگونه فرض می شود. این مدل با این فرض طراحی شده است که بیش از 5/5 اینچ ارتفاع بیشتر وجود ندارد که از موازی شدن واقعی با گرانش زمین فاصله بگیرد. در صورت نیاز به نصب و لنگر رک ها در یک کف شیب دار، مهم است که با طراح قفسه ارتباط برقرار کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم از این شیب و میزان آن آگاه هستند.

اگر قفسه هایی را عمود بر کف نصب و لنگر می کنید، بارهای اسمی و سایر نیروهایی را که به دلیل شیب ایجاد می شوند، در نظر بگیرید.

 

6- ساختمان های قدیمی

در ساختمان های قدیمی، ممکن است هم مسائل دیده شده و هم پیش بینی نشده ای از کف صاف وجود داشته باشد. به طور خاص، ممکن است ترک هایی در بتن وجود داشته باشد یا قطعاتی از کف وجود نداشته باشد. اینها می توانند توقف هایی را برای طراحی قفسه به وجود بیاورند.

اگر فقط در چند ناحیه قفسه بندی را انجام میدهید، می توانید مکان کف را در شرایط خوب انتخاب کنید. با این حال، هنگامی که به چندین راهرو احتیاج دارید، مهم است که از نظرات یک مهندس استفاده نمایید تا اطمینان حاصل کنید که در یک منطقه آسیب دیده قفسه بندی انجام نمی دهید یا در مجاورت آن نیستید.

درباره تفاوت  قفسه بندی پانل راک و قفسه بندی  پانل راک ریلی  و  قفسه بندی پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

7- فعالیت لرزه ای

در برخی موارد، طراحی قفسه های راک شما نیاز به بازبینی طرح دارد تا بتواند نیروهای لرزه ای موجود را حساب کند. انجمن مهندسان عمران آمریکا (ASCE) برای هر منطقه یک دسته طراحی لرزه ای خاص (SDC) را تعریف می کند. اگر تاسیسات شما در رده طراحی B و بالاتر لرزه نگاری واقع شده باشد، در درجات مختلف با پتانسیل زلزله روبرو می شود.

در حالی که درجه ، اندازه و احتمال چنین فعالیت لرزه ای متفاوت خواهد بود، انجام یک بررسی طراحی برای بررسی بارگذاری خاص شما بسیار مهم است. اگر تاسیسات شما در SDC A واقع شده باشد، فعالیت لرزه ای کافی برای تأیید چنین بررسی وجود ندارد. توجه داشته باشید که الزامات لرزه ای خاص مکان انبار شما و سازنده رک شما باید قبل از شروع نصب رک، نقاط داده زیر را لحاظ کند:

 

کدهای ساختمانی قابل اجرا
محل نصب دقیق
جزئیات مربوط به یکپارچگی کف بتنی
اطلاعات در مورد خصوصیات خاک های زیر کف انبار

 

8- بازرسی و نگهداری

به محض اتمام نصب، تهیه فرآیندها و روش هایی برای بازرسی و نگهداری سیستم رک ذخیره سازی که به طور منظم برنامه ریزی شده است، مهم است.

یک فرد واجد شرایط که از نزدیک با طراحی و نصب قفسه رک آشنا است باید این بازرسی ها را انجام دهد. قفسه های ذخیره سازی شما باید به دلیل استفاده زیاد ، به طور دوره ای مورد بازرسی قرار گیرند تا علائم آسیب یا ساییدگی را بررسی کنید. همچنین باید بلافاصله پس از هر رویدادی که احتمالاً به سیستم قفسه صدمه می زند، بازرسی انجام شود.

مالکان جداگانه می توانند برنامه بازرسی خود را براساس شرایط استفاده از سیستم تنظیم کنند. در حالی که بازرسی ها باید حداقل سالی یک بار انجام شوند، اما تکرار بیشتر تشویق می شود. اطمینان حاصل کنید که برنامه بازرسی و تمام نتایج را به طور کامل ثبت کنید.

 

9- نظارت مهندس حرفه ای بر قفسه بندی راک

در حالت ایده آل، هر سیستم قفسه بندی راک انبار باید توسط یک مهندس حرفه ای بررسی شود. این امر به ویژه در صورت انجام هرگونه تعمیر یا تغییر در سیستم ذخیره سازی قفسه، بیشتر به چشم می خورد. اگر به غیر از بتن به سطح دیگری لنگر می اندازید، باید اطمینان حاصل کنید که سیستم کف می تواند ستون های بار قفسه را پشتیبانی کند.

 

یک مهندس می تواند جزئیات مهم در مورد طراحی لنگرگاه را در اختیار شما قرار دهد، از جمله:

نصب شما به چند لنگر نیاز دارد
مارک و اندازه پیچ های لنگر مورد نیاز شما
تعداد سوراخ های استفاده شده در صفحه پایه

در حالی که سازنده قفسه می تواند این جزئیات مهم را نیز ارائه دهد، یک مهندس می تواند اطمینان حاصل کند که طرح نهایی شما با مشخصات صنعت مطابقت دارد یا نه.

 

10- جایگزینی لنگرهای آسیب دیده

جایگزینی سریع لنگرهای آسیب دیده مهم است. هر لنگر گمشده، گشاد یا شکسته تهدید مستقیمی برای سلامت و ایمنی محصولات و همچنین ایمنی کارکنان شما است.

هر دو پایه ایستاده جلو و عقب باید به طور ایمن روی زمین لنگر اندازند. اگر هرکدام ناپایدار شد، اطمینان حاصل کنید که کف زیر و در اطراف آنها شکسته نشده است یا در غیر اینصورت به خطر نیفتاده است.

15 نکته برتر برای نصب قفسه راک انبار

 

11- محافظت در برابر ضربه (بالابرها، لیفتراک ها)

اگرچه آنها برای مقاومت در برابر نیرو طراحی شده اند، اما صفحات پایه و لنگرهای شما هنوز هم در معرض ضربه لیفتراک ها، جمع کننده ها و سایر ماشین آلات سنگین هستند. ستون های قفسه راک روبرو به ویژه به دلیل موقعیت خود آسیب پذیر هستند.

به چند روش می توانید از لنگرهای نصب شده در رک محافظت کنید و اثر هر ضربه را محدود کنید. این شامل:

افزایش اندازه و مقدار پیچهای لنگر در ستونهای روبرو
جوش محافظ ستون صفحات فولادی بصورت ایستاده
نصب پلاستیک ، فولاد یا محافظ کف روی ستون ها پس از نصب
لنگر بولت های بتونی یا لوله های فولادی از طریق صفحات پایه فولادی به شکل “U” معکوس در کف ایجاد می شوند
پیچ و مهره محافظ ایستاده ایستاده به زمین را در فاصله کمی از دندانه دار کردن قرار دهید

در حالی که این اقدامات می توانند تا حدی از سیستم رك شما محافظت كنند، اما برای اطمینان از اینكه همه كارمندان می دانند چگونه با خیال راحت در انبار پیمایش كنند، آموزش معمول راننده لیفتراک همچنان لازم است.

 

12- روش های دیگر تثبیت

در حالی که لنگرهای کف راه اصلی برای تثبیت قفسه های پالت شما هستند ، روش های دیگری برای تثبیت وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، می توانید فاصله های سطر را در بالا اضافه کنید که دو واحد رک را به یکدیگر متصل می کند ، به آنها اجازه می دهد اساساً به عنوان یک واحد واحد عمل کنند. به این ترتیب ، دو رک می توانند از یکدیگر پشتیبانی کرده و ثبات را افزایش دهند. همچنین محافظ های بی نظیری از چوب پالت وجود دارد که می تواند به جلوگیری از بی ثباتی و محافظت از قفسه ها از برخورد تصادفی کمک کند.

همچنین مقاله اهمیت و ویژگی پوشش کف مناسب انبار  را مطالعه کنید.

13- نسبت قد / پایه

از نظر RMI، نسبت ارتفاع به عمق (یا پایه) یک ردیف از رک پالت به عنوان فاصله از کف تا سطح پرتو بالایی تقسیم بر عمق قاب تعریف می شود.

لنگر انداختن دو ردیف معمولی معمولاً برای پشتیبانی قفسه هایی با نسبت ارتفاع به عمق 6: 1 یا کمتر کافی است. اگر نسبت از این فراتر رود ، لنگرها و صفحات پایه برای اطمینان از واژگون نشدن آنها به طراحی خاصی نیاز دارند. اگر این نسبت از 8: 1 فراتر رود، قفسه ها نیاز به تثبیت کننده اضافی از طریق اتصالات هوایی دارند. در این حالت شدید، یک مهندس حرفه ای باید بر طراحی لنگر نظارت و تأیید کند.

 

14- لنگر انداختن دیوار در مقابل کف

در حالی که لنگر انداختن دیواره می تواند به عنوان یک روش تثبیت کننده تکمیلی یا جایگزین استفاده شود، این رویکرد فقط باید در مناطق کم لرزه در نظر گرفته شود. حتی در آن صورت، لنگر کف ترجیح داده می شود.

چرا؟

در هر زمان مشخص، نیروهای موجود در ساختمان می توانند به قفسه ها منتقل شوند و برعکس. بستن رک های خود به دیوار باعث می شود هر دو موجود در معرض شیفت و ضربه ناگهانی قرار بگیرند. در صورت استفاده از گره های دیواری، مهندس ساختمان و مهندس رک باید طراحی و نصب را با یکدیگر هماهنگ کنند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه نیروی منتقل شده به قفسه یا ساختمان سازه آسیب نمی رساند.

 

15- سوراخ های لنگر استفاده نشده

به دنبال نصب لنگر گوه در کف بتنی هستید؟ در این صورت، ممکن است تعجب کنید که چقدر می توانید لنگر را به یک سوراخ لنگر موجود و بدون استفاده نزدیک کنید.

MHI معتقد است که می توان لنگر گوه ای را به قطر 3.0 پیچ و مهره دور از یک سوراخ خالی قرار داد. این اجازه می دهد تا فضای کافی برای اطمینان از کاهش ظرفیت کشیدن لنگر فراهم شود. برای کوتاه کردن این فاصله به قطر 1.5 پیچ و مهره، می توان سوراخ خالی را با ملات خشک بسته بندی کرد. توجه داشته باشید که وقتی شما در حال برنامه ریزی چیدمان خود هستید و فضای کلی مورد نیاز را تعیین می کنید ، بهتر است از قطر بزرگتر به عنوان مرجع استفاده کنید.

 

نصب قفسه راک انبار شما

ایجاد سیستم رکینگ صحیح می تواند تفاوت در سرعت، کارایی و عملکرد انبار شما را تا حد مطلوبی بهینه کند. با این حال، یک طراحی موفق یک شبه اتفاق نمی افتد.

هنگامی که با دقت، شرایط لازم برای نصب بهینه سازی انبار را در نظر می گیرید، می توانید اطمینان حاصل کنید که محصول نهایی ایمن، سازگار و مطابق با مشخصات صنعت مورد نظر شماست.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: https://www.industrialshelving.com/blog/pallet-rack-installation-considerations/

www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *