مقالات نگهداری کالا

قفسه بندی سالن پرورش قارچ

قفسه بندی سالن پرورش قارچ

قفسه بندی سالن پرورش قارچ

قفسه بندی سالن پرورش قارچ
یکی از مهم ترین مواردی که در پرورش قارچ باید به آن توجه شود، انتخاب سالن پرورش قارچ مناسب است. قفسه بندی سالن پرورش قارچ به دنبال آن، می تواند دغدغه ی پرورش دهندگان قارچ باشد.

سالن پرورش قارچ باید در محیطی به دور از هر گونه آلودگی محیطی – زیستی بنا شده باشد. سالن های پرورش قارچ عموما در مناطقی دور از شهر مستقر هستند.

درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

سیستم قفسه بندی برای پرورش قارچ، راه حل ایده آلی برای مزارع پرورش قارچ است که از فرایندهای خودکار پر کردن و یا تخلیه استفاده می کنند یا قصد استفاده از آن ها را دارند.

استفاده از قفسه بندی سالن به منظور پرورش قارچ، مزایایی از جمله افزایش فضا را به دنبال دارد. به این ترتیب می توانید حجم بیشتری از قارچ را در مساحت کمتری تولید و کشت نمایید.

 

فاکتورهای مهم در پرورش قارچ

زمانیکه در مورد پرورش قارچ مطالعه می کنید و یا با دیگران صحبت می کنید، سه یا چهار پارامتر مانند: دما، رطوبت، سطح CO2 بیشتر بیان می شوند. اما اکثرا میشنویم که به نور زیادی برای پرورش قارچ نیاز نداریم.

آیا این موارد تما چیزی است که باید برای قفسه بندی سالن پرورش قارچ خود بدانیم؟

در این مقاله می خواهیم به 12 فاکتور مهم برای رشد و پرورش قارچ بپردازیم که شامل عوامل داخلی و خارجی می باشند.

با این گفته ها، هیچ پارامتری بهتر از دیگری وجود ندارد. اگر می خواهید قارچ را با موفقیت پرورش دهید به همه آنها به باید توجه کنید.

 

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

6 عامل خارجی در پرورش قارچ

1- درجه حرارت

یکی از اولین پارامترهایی که باید در قفسه بندی انبار یا سالن پرورش قارچ خود کنترل کنید، درجه حرارت در سالن پرورش قارچ است. از آنجایی که درجه حرارت می تواند برای هر یک از گونه های قارچ از لحاظ باردهی متفاوت باشد، به گروه بندی آن ها می پردازیم.

 

گروه 1 (سرد): 10 تا 16 درجه سانتیگراد (50 تا 61 درجه فارنهایت)

گروه 2 (گرم): 17 تا 23 درجه سانتیگراد (63 تا 73 درجه فارنهایت)

گروه 3 (گرم): 24 تا 30 درجه سانتیگراد (75 تا 86 درجه فارنهایت)

 

به خاطر داشته باشید که این دامنه ها ثابت نیستند. قرار دادن قارچ در یک گروه یا گروه دیگر فقط به درجه حرارت مطلوب آن گونه بستگی دارد.

درباره قفسه راک نیمه سنگین شرکت اوژن بیشتر بدانید.

2- رطوبت

عامل دوم که می خواهیم به آن بپردازیم میزان رطوبت موجود در قفسه بندی سالن پرورش قارچ است. از آنجا که قارچ ها تا 90٪ آب دارند، ما مجبوریم رطوبت کافی را تأمین کنیم تا به قارچ ها آسیبی وارد نشود.

این به دلیل تعرق خود قارچ است. می توان دریافت که بیشترین رشد با کمترین تعرق رخ داده است که در بالاترین رطوبت حاصل می شود.

گروه 1: 70 تا 75٪ RH

گروه 2: 80 تا 85٪ RH

گروه 3: 90 تا 95٪ RH

 

3- سطح CO2

عامل سوم سطح CO2 است. مقدار CO2 موجود در هوا میزان رشد هوازی قارچ ها را تعیین می کند. این امر به ویژه در هنگام رشد بدن باردهنده صادق است. بنابراین، سطح CO2 از معمولاً 2000 تا 5000 پی پی ام به زیر 2000 پی پی ام کاهش می یابد.

از آنجا که قارچ ها در حین رشد CO2 آزاد می کنند، ضروری است که مقدار اضافی آن حذف شود زیرا غلظت زیاد منجر به تغییر شکل بدن بارده می شود.

در مرحله باردهی، می توانیم دوباره قارچ ها را با هم گروه کنیم.

گروه 1: ppm <500

گروه 2: <ppm 1000

گروه 3:> 1000 ppm و <5000 ppm

 

درباره تفاوت پالت راک  و  پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن   بیشتر بدانید.

4- روشنایی

در حالی که سه پارامتر اول پارامترهای واضح در قفسه بندی سالن پرورش قارچ هستند، پارامتر چهارم اغلب نادیده گرفته می شود. بنابراین، شما فقط چیزی را می خوانید که در خط “اگر می توانید روزنامه بخوانید، نور کافی دارید”.

از آنجا که این ممکن است درست باشد، من فکر می کنم ما یک فاکتور مهم را نادیده می گیریم. منظور من از این چیست؟ هنگامی که پرورش قارچ آغاز شد، مردم سعی در تقلید از طبیعت داشتند. و از آنجا که قارچ بیشتر در مکان های سایه دار یافت می شود، تصور می کنند که نور اهمیت چندانی ندارد.

 

اما شما قارچ خود را در جنگل نمی رویانید. شما می خواهید آن ها را در محیط داخلی پرورش دهید. از آنجا که طبیعت باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهد، به این معنی نیست که شرایط بهینه است. این بدان معناست که شما به عنوان یک پرورش دهنده قارچ داخل سالن می توانید قارچ ها را به آنچه لازم دارند، بدهید.

تا آنجا که من فهمیدم، به نظر می رسد که اکثر قارچ ها از نظر معنایی بسیار گسترده تر از آنچه ما فکر می کردیم، می توانند نور را اداره کنند.

 

5- تبادل هوا

از طریق عامل بعدی و پنجم، مبادله هوا، بسیاری از عوامل توضیح داده شده می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

در یک طرف، تبادل هوای مناسب به نفس کشیدن قارچ کمک می کند. همانطور که در بخش های گذشته آموختیم، قارچ منشعب می شود. هوا میزان رطوبت و همچنین سطح CO2اطراف قارچ را تنظیم می کند.

از طرف دیگر، با افزایش نرخ تبادل هوا در قفسه بندی سالن پرورش قارچ می توان دمای داخل سالن رشد را کاهش داد و بنابراین، محدوده مطلوب مورد بحث را حفظ کرد.

 

6- استریل کردن

فاکتور خارجی و ششم نهایی، گندزدایی بستر قفسه بندی سالن پرورش قارچ است که به آن استریل کردن محیط نیز گفته می شود.

میزان وقوع تجزیه به روش استریل کردن که انتخاب می کنید بستگی دارد. بنابراین وظیفه شما این است که بین کاهش کافی آلودگی و میزان خرابی لایه خود تعادل برقرار کنید.

 

6 عامل داخلی پرورش قارچ

1- مواد مغذی

اولین ماده مغذی فاکتور ذاتی یک ماده واضح است. توجه به نسبت سلولز، همی سلولز و لیگنین نسبت به گونه های قارچی که می خواهید رشد دهید عملکرد شما را بهبود می بخشد.

درباره تفاوت  قفسه بندی پانل راک و قفسه بندی  پانل راک ریلی  و  قفسه بندی پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

2- اندازه ذرات

اندازه ذرات بستر شما در رشد قارچ شما تأثیر دارد. موضوعی که افراد زیادی از آن آگاه نیستند و درباره آن صحبت نمی کنند.

یک روش عالی برای نشان دادن حرف من مقایسه رشد و به ویژه عملکرد شیاتاکه است که روی یک چوب یا خاک اره رشد کرده است.

3- رطوبت

داشتن مقدار مناسب رطوبت بستر در قفسه بندی سالن پرورش قارچ نیز مهم است. یا اینکه آنرا طور دیگری بگوییم: “بدون مقدار رطوبت مناسب، قارچ رشد نمی کند.”

اگر رطوبت زیادی در بستر داشته باشیم، میسلیوم در تنفس مشکل دارد که منجر به سرکوب تشکیل بدن بارده می شود. اگر سطح رطوبت خیلی کم باشد، منجر به مرگ بدن باردهی نیز می شود زیرا مواد مغذی کمتری به آن تحویل می شود.

 

4- سطح PH

سطح pH بستر شما تأثیر مستقیمی بر میزان رشد روی تعداد اجزای باردهنده و همچنین بر عملکرد قارچ شما دارد. این بدان معنی است که برای هر سه مقدار، یک ارتباط قوی بین سطح pH و نتیجه وجود دارد.

بنابراین، همه تولیدکنندگان قارچ، در قفسه بندی سالن پرورش قارچ به عنوان مثال، آهک به زیرلایه اضافه می کنند تا سطح PH در حدود 7 متعادل شود.

همچنین مقاله 15 نکته برتر برای نصب قفسه راک انبار را مطالعه کنید.

5- رسانایی الکتریکی

عامل بعدی و پنجم، رسانایی الکتریکی، یک عامل جالب است. من چیز زیادی در مورد این عامل پیدا نکردم تا در این مورد بیشتر بنویسم. اما من هم نمی خواستم آن را ذکر کنم فقط به این دلیل که هنوز جواب آن را ندارم.

این بیشتر به این دلیل است که من در تحقیقاتم در مورد بیشترین موارد نکاتی در مورد این موضوع پیدا کردم. در یکی از مقاله هایی که می خواندم، متوجه شدم که گیاهان بیشتر در مناطقی با هدایت الکتریکی بالا رشد می کنند.

 

6- اکسیژن

آخرین فاکتور اکسیژن است. از آنجا که قارچ ها برای رشد به اکسیژن نیاز دارند، مقدار داخل بستر نقش مهمی دارد.

حداقل دو عامل وجود دارد که بر میزان اکسیژن تأثیر می گذارد. مورد اول اندازه ذرات و دیگری محتوای رطوبت بستر است.

همانطور که اندازه ذرات بستر شکاف بین یکدیگر را مشخص می کند، این شکاف خود میزان تبادل هوا بین میسلیوم و دنیای خارج را تعیین می کند. اگر اندازه ذرات خیلی کوچک باشد، هوادهی محدود می شود و رشد میسلیوم کند می شود.

اگر میزان رطوبت بستر خیلی زیاد باشد، این محدودیت نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

 

منبع:

12 Important Growing Factors | Mushroom farming

 

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *