مقالات نگهداری کالا

مبانی طراحی و قفسه بندی انبار بر اساس GMP

مبانی طراحی و قفسه بندی انبار بر اساس GMP

مبانی طراحی و قفسه بندی انبار بر اساس GMP

مبانی طراحی و قفسه بندی انبار بر اساس GMP

در طراحی یک انبار دارویی، دانستن نوع ذخیره سازی و بهینه سازی انبار یکی از اموری است که باید به آن ها توجه خاصی شود. انبارداری در صنعت دارو، در عین حال که بسیار مهم و از الزامات می باشد، متاسفانه غالبا نادیده گرفته می شود.

درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

هرچند که در انبارداری GMP باید یکسری موارد همچون تمیزی و کنترل دما اعمال شود، ما در این مقاله به سوالات و معیارهای اساسی که طراحی انبارGMP وجود دارد و از انبارهای معمولی متمایز می شود، را مورد بحث قرار می دهیم.

یک انبار موثر باید متناسب با مواد ذخیره شده در آن طراحی شود. به همین ترتیب، درک صحیحی از موجودی کالا برای ایجاد یک عملیات کارآمد و موفق لازم است. نه تنها مواد پیش بینی شده باید شناسایی شوند، بلکه باید حجم، کمیت و توالی بازیابی را نیز در نظر گرفت.

 

انتخاب نوع قفسه پالت

ویژگی اصلی انبارداری، روش ذخیره سازی یا قفسه بندی آن است. به عبارت دیگر، نوع پالت قفسه ای که استفاده می شود. گزینه های بسیاری در دسترس است؛ برخی از انواع متداول به عنوان “تکی یا انتخابی” ، “دو عمق” ، “پوش بک” ، “قفسه خود راهرو” و “قفسه بندی خودجریان” شناخته می شوند. اساساً، با این وجود، تصمیم گیری در مورد مناسب ترین قفسه بر روی تعداد پالت های انباشته شده در یک خط افقی قفسه متمرکز است.

قرار دادن پالت ها به عمق یک قفسه چند سطحی، روش سنتی و رایج است. این روش بیشترین انعطاف پذیری را فراهم می کند زیرا دسترسی به همه پالت ها را در هر زمان فراهم می آورد. چگالی نسبی پایین پالت ها، مقدار ذخیره سازی را محدود می کند. با افزایش ارتفاع قفسه ها یا قرار دادن پالت ها پشت سر هم در همان مسیر، تراکم عمودی بیشتری از ارتفاع به وجود می آورد. عمق خط توسط مواد ذخیره شده و میزان استفاده از آنها هدایت می شود. برای هر ارتفاع مشخص، انباشته شدن بیش از یک پالت عمودی راهروها را از بین می برد و هم تراکم پالت در فوت مربع و هم مقدار ذخیره را افزایش می دهد.

با این وجود، وقتی پالت ها را جلوی دیگری چیدمان می کنید، شرایطی ایجاد می شود که از آن به عنوان “اول داخل، آخرین بیرون” یاد می شود. قبل از در دسترس بودن پالت جلوی آن باید استفاده شود. برای توجیه این روش ذخیره سازی، تمام مواد موجود در آن خط باید یکسان باشند و مقدار و میزان استفاده باید به گونه ای باشد که پالت “آخرین” به موقع گرفته شود.

ذخیره پالت هایی که هرگز استفاده نمی شوند، اتلاف آشکار فضا، موجودی و پول است. تعداد SKU ها (واحد های نگهداری سهام)، توان عملیاتی و گردش موجودی کالا در این تصمیم موثر است. یک انبار البته نیازی به داشتن فقط یک نوع قفسه بندی ندارد. تجزیه و تحلیل موجودی نیز داده های لازم برای تعیین تنوع و مناسب بودن انواع مختلف رک را فراهم می آورد.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

با در نظر گرفتن لیفتراک و فاصله راهرو

در انتخاب قفسه بندی، نوع کامیون فورک نیز باید در نظر گرفته شود. انواع مختلفی از کامیون ها وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی های عملکردی و هزینه های سرمایه متفاوتی هستند. مشخصات شامل ارتفاع و عمق دسترسی است. مدل های نشستن ، ایستادن و “رو به بالا” و همچنین فضای مورد نیاز برای مانور. لیفتراک های معمولی، به نشستن و تعادل به شعاع چرخش تا 13 فوت نیاز دارند. برای امکان چرخش و قرارگیری بارها در رک ها، این بعد مانور باید در جلوی رک ها ارائه شود. اما انتخاب های دیگری هم هست. در انتهای دیگر، یک کامیون برجک مخصوص ارائه می شود که راهروهای بسیار باریکی به اندازه شش فوت بین قفسه ها را امکان پذیر می کند. در تأسیسات بزرگ می توان از طریق این راهروهای کوچکتر به تراکم قابل توجهی دست یافت.

با این حال، هنگام در نظر گرفتن راهروها، عرض باید هماهنگ با محل های ستون باشد. برای کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند و می توانند یک مرکز جدید بسازند، می توان این سه عامل را بهینه سازی کرد: انواع قفسه راک، لیفتراک و فاصله ستون. با این حال، هنگام کار در امکانات موجود، فاصله ستون مشخص است و اغلب مصالحه لازم است.

درباره قفسه بندی نیمه سنگین شرکت اوژن بیشتر بدانید.

سیستم های خودکار انبار

انبارهای با چگالی بالا با سیستم های بازیابی و ذخیره سازی خودکار (AS / RS) راه حلی برای بسیاری از چالش های انبارداری ارائه می دهد. این سیستم های کنترل شده رایانه ای نه از راهرو و نه از لیفتراک استفاده می کنند. هر پالت به طور خودکار در کالسکه های رباتیک از مکان های ذخیره سازی تعریف شده قرار گرفته و بازیابی می شود. AS / RS ذخیره سازی را در یک ردپای مشخص به حداکثر می رساند، هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد، آسیب محصول را کاهش می دهد و دقت مدیریت موجودی را افزایش می دهد، اما هزینه های سرمایه، قابل توجه است.

ذخیره فیزیکی پالت ها، همانطور که اساسی و ساده به نظر می رسد، توسط انقلاب دیجیتال نادیده گرفته نشده است. نرم افزار برای مدیریت و کنترل موجودی می تواند هزینه ها را تا حد زیادی کاهش دهد. به راحتی می توان فضای بهتر را ذخیره کرد. با این وجود موجودی های بزرگ به پول بسته شده در مواد بیکار که ارزش افزوده ندارند، نیاز دارند و هزینه های سرمایه برای ساخت و بهره برداری از انبارهای بزرگتر باید در نظر گرفته شود. استراتژی های معاصر زنجیره تأمین سعی می کنند مقدار ذخیره شده را با توان تسهیلات متعادل کنند. با بارکدگذاری و شناسایی فرکانس رادیویی، شناختن همه موارد موجودی کالا و همچنین وضعیت آن در زمان واقعی امکان پذیر است. از برنامه ريزي توليد و داده هاي تاريخي مي توان براي كاهش زمان ذخيره سازي مواد قبل از استفاده استفاده كرد. این رویکرد just-In-time در تضاد با فلسفه سنتی just-In-case است. با دریافت کالاها فقط در صورت نیاز، کارایی افزایش می یابد و ضایعات کاهش می یابد. از فضای کمتری استفاده می شود، سرمایه گذاری در مورد موجودی کمتر انجام می شود، حداقل کهنه شدن موجودی اتفاق می افتد و پاسخگویی برای سازگاری با تغییرات محصول افزایش می یابد.

علاوه بر این ملاحظات اساسی برنامه ریزی شده برای ذخیره سازی و بازیابی مواد، هنگام طراحی امکانات انبار GMP باید به موارد اصلی کد ساختمان نیز توجه شود.

درباره تفاوت پالت راک  و  پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

طبقه بندی مواد

اولین ملاحظه برای انطباق کد در یک انبار، درک ازآنچه که ذخیره می شود، است. مواد باید شناسایی شده و طبقه بندی آن ها تعیین شود. کالای کلاس یک سیستم طبقه بندی است که توسط مهندسان حفاظت در برابر آتش قابل شناسایی است و در چندین استاندارد تعریف شده است، به ویژه NFPA 13 آژانس ملی حفاظت از آتش و کد آتش سوزی بین المللی (IFC). هنگام تعیین کلاس کالا، بیش از مواد ذخیره شده باید مورد توجه قرار گیرد. بسته بندی و پالت نیز باید در آن گنجانده شود. در انبارهای دارویی ، مواد اولیه و کالاهای تمام شده معمولاً در کلاس کالاهای III و IV قرار می گیرند که شامل چوب، کاغذ و برخی پلاستیک های خاص است.منابع نشان داده شده، با توجه به انبارهای GMP، طبقه کالایی III و IV را فرض می کند.

 

پیکربندی ذخیره سازی پارامتر مهم بعدی در تعیین الزامات کد، مقدار و پیکربندی فضای ذخیره سازی است. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، پالت ها را می توان روی زمین ذخیره کرد یا حتی روی هم قرار داد. اما جمع کردن پالت ها کارآمدترین شکل ذخیره سازی و تقریباً تعریف انبار است. ارائه قفسه بندی پیکربندی شده شامل فضای دودکش پشت بار پالت مهم است. قفسه های دارای دودکش، نیازی به اسپرینکلرهای داخل قفسه را که گران هستند و استفاده ناکارآمد از سرمایه دارند، از بین می برند.

همچنین مقاله قفسه بندی سالن پرورش قارچ را مطالعه کنید.

ذخیره مواد بالاتر از 12 فوت ارتفاع یک معیار قابل توجه است. بالاتر از این ارتفاع ، قفسه بندی به عنوان ذخیره قابل احتراق پر انباشته تعریف می شود. IFC آدرس انبارهای احتراق پر از انباشته را می دهد و آن را به صورت “ذخیره مواد قابل احتراق در توده های بسته بندی شده نزدیک یا مواد قابل احتراق در پالت ها، قفسه ها یا قفسه هایی که قسمت بالای ذخیره آنها بیش از 12 فوت است” تعریف می کند. نتیجه ذخیره انباشته قابل احتراق موجود در انبارها نیاز به تجهیزات دسترسی آتش به جاده های اطراف ساختمان است. به دلیل افزایش خطر آتش سوزی که انبارهای انباشته از انبوه نشان می دهند، دسترسی آماده برای ماشین های آتش نشانی برای ایمنی در زندگی و حفاظت از اموال بسیار مهم است. برای این منظور، IFC ایجاب می کند که یک جاده دسترسی که برای وسایل نقلیه آتش نشانی با حداقل عرض 20 فوت تنظیم شده است، باید به گونه ای باشد که تمام قسمت های دیواره های خارجی انبار در 150 فوت جاده باشد. این تضمین می کند که آتش نشانی محلی قادر به حمله به یک آتش سوزی احتمالی از هر طرف بیرونی انبار است.

درباره تفاوت  قفسه بندی پانل راک و قفسه بندی  پانل راک ریلی  و  قفسه بندی پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

معیار بعدی مربوط به اندازه انبار است. هنگامی که مساحت طبقه انبار زیاد به 12000 فوت مربع رسید، ملاحظات دیگری وجود دارد که باید برآورده شوند. پاشش اتوماتیک و سیستم های تشخیص حریق و همچنین دود و حذف گرما مورد نیاز است. علاوه بر این، دسترسی پرسنل آتش نشانی اجباری است. بالاتر از آستانه 12000 فوت 2 ، IFC نیاز به تهیه دود و گرما دارد. این می تواند شامل دریچه های دود / گرما یا سیستم تخلیه دود مکانیکی باشد. با این حال، دود و حذف گرما گران هستند و اغلب نامطلوب تلقی می شوند. وقتی سیستم پاشش سریع پاسخ سریع (ESFR) فراهم می شود ، گزینه ای وجود دارد که می توان از حذف دود و گرما جلوگیری کرد. اگرچه یک سیستم ESFR نیز هزینه ای را نشان می دهد، اما به دلیل اینکه در اطفا حریق بسیار موثر است، معمولاً یک سرمایه گذاری مناسب محسوب می شود.

 

فراتر رفتن از حد 12000 فوت نیز باعث افزایش دسترسی سازمان آتش نشانی می شود. همانطور که قبلاً ذکر شد، علاوه بر قابلیت دسترسی برای خودروهای آتش نشانی، نیاز به دسترسی مستقیم پرسنل آتش نشانی به فضای داخلی ساختمان است. درهای پرسنلی متعارف با عرض سه فوت و چرخش این ورودی ساختمان را فراهم می کنند. در امتداد دیواره های خارجی که به جاده های دسترسی ماشین آتش نشانی روبرو هستند، درهای ورودی پرسنل آتش نشانی نباید بیش از 125 فوت فاصله داشته باشند. هر یک از این درها باید به وضوح مشخص شده و یک جعبه کلید در مجاورت آن نصب شود. این اطمینان می دهد که آتش نشانان در صورت لزوم می توانند به راحتی به فضای داخلی دسترسی پیدا کرده و به آن دسترسی پیدا کنند. لازم به ذکر است که درهای اسکله بارگیری به راحتی قابل دسترسی نیستند، بنابراین کد اجازه استفاده از آنها را به عنوان دسترسی پرسنل آتش نشانی نمی دهد.

 

همانطور که بحث شد ، ارتفاع قفسه راک می تواند بیش از 40 فوت باشد. اما فصل 32 IFC محدودیت ابعادی 40 فوت را برای ذخیره قابل احتراق پر انباشته فراهم کرده است. در بالای این ارتفاع ، کد تعریف مجدد فضای ذخیره سازی را به عنوان ذخیره قابل احتراق با دندانه دار کردن بسیار بالا ارائه می دهد. ذخیره قابل احتراق با دندانه دار کردن بسیار بالا با افزایش قابل توجهی در بار آتش مشخص می شود و نیاز به تأیید مقام محلی کد آتش نشانی دارد. علاوه بر این ، این کد دعوت رسمی آتش نشانی را برای حفاظت اضافی مهندسی شده از آتش پیشنهاد می کند. اقدامات حفاظتی اضافی بالقوه شامل ضد حریق بودن ستونهای فولادی در معرض دید ، افزایش تراکم آبپاش ، آبپاش های درون رک یا اتصالات اضافی شیلنگ آتش نشانی است. این نوع ارتفاع معمولاً در انبارهایی که در یک مرکز تولید ادغام شده اند دیده نمی شود. با این حال ، آنها برای انبارهایی که توزیع محصول نهایی را ارائه می دهند، استثنایی نیستند.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

نتیجه
طراحی و بهره برداری از امکانات انبار مدرن ابزارهای زیادی را در اختیار دارد. همه متمرکز بر ایجاد عملیات موثر و کارآمد هستند. درک موجودی کالا و تقاضا برای این مواد برای یک مرکز بهینه سازی شده بسیار مهم است. با پول کمتری که در موجودی انبارها متصل است، یک تسهیلات کاملاً سازمان یافته و منظم منابع را برای استفاده در مکان های دیگر آزاد می کند و ارزشی را که عملکرد انبار ارائه می دهد افزایش می دهد.

 

منبع:

https://www.pharmtech.com/view/fundamentals-gmp-warehouse-design-considering-storage-and-retrieval-methods

https://www.pharmtech.com/view/fundamentals-gmp-warehouse-design
www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *