مقالات نگهداری کالا

نگهداری و تعمیرات قفسه‌های انبار

نگهداری و تعمیرات قفسه‌های انبار

 

نگهداری و تعمیرات قفسه‌های انبار
قفسه های انبار و کمدهای بایگانی معمولا طول عمر بالایی دارند، چرا که برای استفاده در طولانی مدت طراحی می گردند. با این حال این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان و استفاده ی مداوم از آن ها، در کارکرد قفسه ها ایرادات و مشکلاتی به وجود بیایید. اوژن سیستم جهان با ارائه یکسری قواعد و نکات به شما کمک می کند تا بتوانید با اصول نگهداری قفسه بندی آشنا شوید و با رعایت اصول نگهداری و تعمیرات قفسه انبار و بایگانی بتوانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید یا بتوانید در صورت بروز، آن ها را برطرف کنید.

درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

نگهداری و تعمیرات قفسه ثابت

زمانی که از قفسه های انبار و بایگانی که به صورت ثابت هستند، استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که میزان و تناسب باری که روی قفسه ها قرار می گیرد به صورت متناسب توزیع گردد، به این ترتیب که تمام وزن بارها در یک ناحیه از قفسه ها قرار نگیرد، چرا که با گذاشتن تمام بار در یک نقطه ی واحد، فشار نقطه ای بیش از حدی به یک قسمت از قفسه وارد می گردد که این فشار روی قفسه باعث ایجاد موج روی طبقات می گردد. در این مواقع به اصلاح می گویند که طبقه موج دار شده یا شکم آورده است.

به صورت کلی در قفسه های ثابت، به دلیل اینکه جابجایی در آن ها وجود ندارد، یا فقط زمان انتقال به مکان دیگر جابجا می شوند، مشکلات کمتری به وجود می آید اما لازم است که این قفسه ها به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرند تا اتصالات، پیچ و مهره ها، بست ها و خارها اگر ایرادی در آن ها به وجود آمد، تعویض شوند.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

نگهداری و تعمیرات قفسه متحرک

قفسه های متحرک یا ریلی به مراتب نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به قفسه های ثابت دارند، چرا که در زمان استفاده از آن ها، تحت فشار و حرکت بیشتری قرار می گیرند به طوری که اگر به صورت نادرست جابجایی صورت گیرد، ممکن است دچار اختلال شوند و خرابی شوند.

برای نگهداری انواع قفسه بایگانی ریلی، هوشمند و انواع قفسه انبار ریلی و هوشمند لازم است که نکاتی را یادآور شویم تا بتوانید با رعایت این نکات از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید یا بتوانید به راحتی آن ها را برطرف کنید.

درباره تفاوت قفسه پالت و  قفسه پالت اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

اصول نگهداری قفسه ریلی

1- هنگامی که قفسه ها یا کمد ها را به منظور انجام کاری جابجا می کنید، به این نکته توجه کنید که یک به یک و به صورت تکی این جابجایی انجام شود، به صورتی نباشد که دو الی سه قفسه به صورت همزمان با هم روی ریل حرکت کنند. اگر به صورت همزمان چند قفسه جابجا شود، فشار بیش از حدی به موتور، گیربکس، چرخ دنده ها و زنجیر ها وارد می شود که باعث خوردگی چرخ دنده می گردد و در نهایت ممکن است، زنجیر موج بردارد و یا پاره شود.

 

2- در قفسه های انبار و کمد های بایگانی ریلی، مانند قفسه های ثابت باید توجه کرد که میزان باری که روی طبقات قرار می گیرد به صورت متوازن و متناسب توزیع گردد تا بر اثر فشار نقطه یی که توسط کالاها یا فایل های بایگانی به وجود می آید، طبقات موج دار نشوند و همچنین به همان نسبت فشار روی چرخ های متحرک می آید و ممکن است در سیستم حرکتی آن ها اختلال ایجاد کند.

 

3- کسی که از دستگاه های اتوماتیک هوشمند استفاده می کند باید توجه داشته باشد که این سیستم ها طوری طراحی و برنامه ریزی شده اند که با دادن یک فرمان باید آن دستور را تا انتها انجام دهند و سپس به دستور و فرمان بعدی منتقل شوند. بنابراین، نمی توان انتظار داشت، زمانی که سیستم به حد مشخص خود نزدیک و متوقف نشده است و رو به جلو در حال حرکت است، فرمان حرکت رو به عقب را بدهید. پس توجه داشته باشید که فرمان باید تا انتها اجرا شود و در طی روند اجرا لغو گردد.

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

4- استفاده از محافظ های برق صنعتی در سیستم های هوشمند الزامی است، چرا که نوسانات برقی بسیار بالای موجود در ایران، می تواند بیشترین آسیب را به پنل کنترل، موتورهای برقی و سنسورهای تعبیه شده در قفسه ها وارد نماید.

 

5- زمانی که اپراتور با سیستم هوشمند در حال کار کردن است، باید مراقب باشد که در حین کار به سنسورها ضربه ای وارد نشود. این اتفاقات بیشتر در انبارها می افتد، چرا که به رانندگان لیفتراک ها باید آموزش داده شود که قفسه ها را از خطر ضربه لیفتراک و یا شاخک های لیفتراک در امان نگه دارند.

همچنین مقاله نحوه محاسبه فضای انبار را مطالعه کنید.

6- بازدید دوره ای از قفسه های انبار باید در برنامه ریزی انبار وجود داشته باشد. اوژن معمولا زمانبندی را برای بازدیدهای دوره ای با هماهنگی مشتری در برنامه های خود می گنجاند. یا ممکن است به درخواست مشتری از قفسه بندی ها بازدید به عمل آورد و سرویس های دوره ای را اجرا نماید. در این سروسی دهی تمام قطعات اصلی و حساس قفسه ها مانند: پنل های لمسی، سنسورها، موتورهای برقی، کلیدهای برقی، فرمان، درزگیرها، درب ها، قفل درب ها، طبقات، قفل مرکزی، خارها و اتصالات، گیربکس، چرخ دنده ها، چرخ های ریلی، زنجیرها، کابل ها و اتصالات برقی مورد بازرسی و بررسی قرار می گیرند و زنجیرها و گیربکس در صورت نیاز روغن کاری می شوند.

 

اگر ایراد و اشکالی در نحوه ی عملکرد و نگهداری قفسه ها و کمدها وجود داشته باشد، تیم فنی و متخصص اوژن آن را با مشتریان خود در میان می گذارد و برای آن ها توضیحات لازم را بیان می کند.

 

با رعایت نکات ساده ایی که بیان شد، می توانید طول عمر قفسه های خود را تا چندین سال افزایش دهید و از هزینه های احتمالی به طور چشمگیری بکاهید.

توجه داشته باشید که سیستم های قفسه های انبار و سیستم های بایگانی شما اگر به درستی کار خود را انجام دهند، علاوه بر این که در کار شما اختلال و دردسری ایجاد نمی شود، باعث افزایش بهره وری و کارکرد کسب و کار شما و در نهایت صرفه جویی در زمان و هزینه های شما را به ارمغان می آورد.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *