مقالات نگهداری کالا

نحوه محاسبه فضای انبار

نحوه محاسبه فضای انبار

نحوه محاسبه فضای انبار

 

نحوه محاسبه فضای قفسه بندی انبار

بدون شک در انبارها و مکان هایی که به منظور نگهداری، ذخیره سازی و قفسه بندی اقلام و کالا از آن ها استفاده می شود، فضا، یکی از ارزشمندترین دارایی های یک شرکت به حساب می آید. با استفاده از فضای بهینه شده ی انبار، می توان مقدار محصول ذخیره شده را تا حد قابل توجهی افزایش داد. با ذخیره اقلام بیشتر در یک زمان، می توان در هزینه های حمل و نقل و سایر هزینه ها صرفه جویی کرد. علاوه بر این، به کارکنان انبار امکان دسترسی بهتر به محصولات را می دهد، بنابراین به آن ها امکان می دهد سفارشات را سریع تر انجام دهند و در نهایت محصولات را زودتر به دست مشتری برسانند.

مدیران انبارها و صاحبان مشاغل به دلیل اینکه فضا، آیتم با ارزشی در صنعت آن ها می باشد، باید وقت کافی را برای محاسبه فضای قفسه بندی انبار بگذارند، تا بدانند که چه مقدار فضا برای ذخیره سازی و قفسه بندی دارند و از چه مقدار آن می توانند استفاده کنند. در این مقاله، نحوه محاسبه و بهبود نحوه استفاده از فضای ذخیره سازی موجود در انبار را مورد بحث قرار می دهیم.

درباره انتخاب قفسه انبار مناسب خود بیشتر بدانید.

محاسبه کل ظرفیت ذخیره سازی انبار شما

برای اینکه بدانید چقدر از فضای انبار خود به منظور قفسه بندی انبار استفاده می کنید، لازم است که در ابتدا ظرفیت کل فضای ساختمان انبار را محاسبه کنید. باید در نظر داشته باشید که بعد از محاسبه فضای انبار، بخش هایی وجود دارند که نمی توان از آن ها برای ذخیره سازی محصولات استفاده کرد.

برای اینکه بتوانید عدد دقیقی برای کل ظرفیت ذخیره سازی انبار خود به دست آورید، نیاز است که مراحل زیر را دنبال نمایید:

فرآیند محاسبه فضای قفسه بندی انبار

گام اول

مساحت کامل انبار خود را بر حسب متر مربع برای محاسبه فضای انبار اندازه گیری نمایید. فرض می کنیم که انبار شما 100.000 متر مربع است.

درباره تفاوت  قفسه راک  و قفسه راک ریلی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

گام دوم

مساحت کل فضای انباری را که به دست آورده اید را از مساحت مکان هایی که امکان ذخیره سازی در آن ها وجود ندارد را کم کنید. فضاهایی که نمی توان به عنوان فضای نگهداری اقلام و کالا از آن ها استفاده کرد، عموما شامل فضای اداری، حمام، محل بارگیری کالا و سایر فضاهایی که امکان ذخیره سازی وجود ندارد، می باشد، این فضاها را برای محاسبه فضای انبار از کل فضا کم می کنیم.

فرض می کنیم که این فضاها شامل 20.000 مترمربع شده اند، بنابراین انبار شما دارای 80.000 مترمربع فضای قابل استفاده است.

درباره تفاوت قفسه پالت راک و  قفسه پالت راک اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

گام سوم

ارتفاع واضحی از ساختمان انبار خود یعنی فاصله ی کف انبار تا سقف یا جسمی که در بالاترین ارتفاع انبار قرار دارد را به دست آورید.

برای اکثر انبارها فاصله از کف تا یک سطح فولادی تاسیساتی است، اما ممکن است این فاصله از کف تا پایین ترین اشیایی که نسبت به سقف موجودند باشند، مثل تجهیزات روشنایی که از سقف آویزان هستند.

به دست آوردن ارتفاع واضحی از انبار، می تواند بر فضای قابل استفاده از انبار شما تاثیر بگذارد، چرا که می توانید مقدار کالای ذخیره شده در ارتفاع انبار را تعیین کنید.

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

گام چهارم

کل فضای قابل استفاده از انبار را که 80.000 متر مربع بود را در ارتفاع واضحی که از انبار به دست آورده اید، ضرب کنید تا بتوانید ظرفیت قفسه بندی و ذخیره سازی را بر حسب مترمکعب مشخص نمایید.

در مثال ما، اگر ارتفاع واضح انبار شما 25 متر باشد، ظرفیت ذخیره سازی کل 2.000.000 مترمکعب به عنوان محاسبه فضای انبار در نظر گرفته می شود.

آیا از تمام فضای انبار خود استفاده می کنید؟

هنگامی که از ظرفیت ذخیره سازی کل فضای انبار خود مطلع شدید، می توانید تجزیه و تحلیل کنید که چقدر از آن فضا استفاده می کنید. شما می توانید این کار را در دو مرحله انجام دهید: یادگیری نحوه محاسبه میزان استفاده از فضای انبار و سپس به تجزیه و تحلیل محاسبه فضای انبار جهت استفاده شخصی خود از انبار بپردازید.

1. نحوه محاسبه استفاده از فضای انبار را بیاموزید.

محاسبه میزان استفاده از فضای انبار به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که تا حد ممکن از فضای موجود در تاسیسات خود کارآمد هستید. این عدد درصد فضای ذخیره سازی قابل استفاده شما را که استفاده می کنید نشان می دهد. باور کنید یا نه ، شما نمی خواهید این عدد صددرصد کامل باشد – در حقیقت ، می خواهید بسیار کمتر از آن باشد. پس از انجام محاسبات ، دلیل آن را توضیح می دهیم.

اگر به مثال قبلی خود برگردیم، می دانیم که کل ظرفیت ذخیره سازی انبار 2،000،000 فوت مکعب است. برای تعیین میزان فضایی که در واقع از آن استفاده می کنید ، باید اندازه مکعب موجودی تاسیسات خود را محاسبه کنید. برای محاسبه اندازه مکعب موجودی انبار خود، این مراحل را دنبال کنید:

اندازه تمام قفسه های پالت خود را اندازه گیری کنید.
مجموع ظرفیت ذخیره سازی عمودی آنها را محاسبه کنید.

ظرفیت واقعی هر یک از قفسه های پالت موجود در انبار خود را بر تعداد کل قفسه هایی که دارید ضرب کنید.
عددی که پس از انجام محاسبات به دست می آورید نشان دهنده اندازه مکعب ذخیره سازی انبار شما است. فرض کنید که پس از انجام این محاسبات، عددی که به دست آورده اید 500.000 است. با توجه به اینکه فضای ذخیره سازی شما 2،000،000 است. این بدان معناست که درصد استفاده از ذخیره سازی شما 25 خواهد بود، که بسیار خوب است.

همچنین مقاله  چرا قفسه فلزی مشبک را برای انبار خود انتخاب می کنیم؟ را مطالعه کنید.

2. ارزیابی استفاده از فضای انبار خود را آغاز کنید.

شاید برخی از افراد از خود بپرسند که “چرا 25% استفاده از فضای انبار می تواند خوب باشد؟” آیا ما نباید از تمام ظرفیت انبار به طور کامل استفاده کنیم؟

کوتاه ترین جواب به سوال بالا “نه” است. اگر بیش از 27% یا کمتر از 22% از فضای انبار را بخواهیم اشغال کنیم، مشکلات احتمالی در نحوه ی چیدمان و طراحی انبار به وجود می آید.

اگر 27% از فضای انبار اشغال شده باشد، عواقبی همچون سختی رفت و آمد کارگران و کارکنان انبار را به وجود می آورد که در نهایت منجر به افزایش هزینه های انبارداری می گردد.

از طرف دیگر اگر کمتر از 22% از کل فضای قفسه بندی و ذخیره سازی استفاده شود، نشان می دهد که ممکن است به دلیل چیدمانی که دارید، فضای ذخیره سازی احتمالی را از دست بدهید.

به عنوان مثال اگر ما انباری با فضای 2.000.000 مترمکعب برای قفسه بندی و ذخیره سازی اقلام و کالا در دسترس داشته باشیم، به این معناست که می توانیم از فضایی بین 440.000 تا 540.000 مترمکعب را به عنوان ذخیره سازی استفاده کنیم که این فضای ذخیره سازی، حجم ایده آلی برای نگهداری اقلام و کالاها در انبار است.

بنابراین، محدوده ی بین این فضا، یعنی 490.000 مترمکعب را می توانیم برای ذخیره سازی درنظر بگیریم که برای دسترسی به محصولات کارایی خود را در انبار حفظ نماید. در نظر داشته باشید که این مقدار برای هر انباری ممکن است متفاوت باشد.

مدیران و طراحان انبار برای اینکه به حداکثر کارایی دست یابند، با در نظر گرفتن بهینه سازی انبار می توانند امکانات انبار را تعیین کنند و در نهایت به محاسبه ی فضای انبار به منظور ذخیره سازی بپردازند.

به عنوان مثال اگر 350 هزار محصول را ذخیره می کنید، از 71.42 درصد از فضای ذخیره سازی مطلوب موجود می توانید استفاده می کنید.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

www.ozhanco.com

منبع: https://www.tpsupplyco.com/how-to-calculate-warehouse-space/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *